November 1943 |
18th |
Dit was de eerste bombardementsvlucht van William Uyen op vijandelijk gebied en het begin van de slag om Berlijn.
395 vliegtuigen, - 248 Halifaxes, 114 Sterlings en 33 Lancasters - van 3, 4, 6 en 8 groepen waren op deze grote afleidingsaanval. Duitse jagers gingen succesvol de strijd aan met de bommenwerpermacht en 23 vliegtuigen - 12 Halifaxes, 9 Sterlings en 2 Lancasters gingen hierbij verloren.
Het Lancaster-squadron bombardeerde allemaal Berlijn, terwijl de Sterlings en Halifaxes Mannheim bombardeerden. De reden hiervoor was dat de Lancasters meer lading konden dragen en een beter plafond en snelheid hadden.
Er hing bewolking boven het doelgebied en een groot deel van het bombardement was verspreid. Mannheim meldt dat de meeste schade zich in het noorden van de stad bevond. 4 industriële gebouwen werden verwoest en 11 ernstig beschadigd, de meest ernstige was de Daimler-Benz autofabriek die een productieverlies van 90% leed voor 'een onbekende periode'.
325 andere gebouwen werden verwoest en 335 ernstig beschadigd, waaronder 2 kerken en 3 scholen. 4 legerbarakken en het vliegveld van Sandhofen werden allemaal geraakt. 21 mensen werden gedood, 154 gewond en 7.500 gebombardeerd. Veel bommen vielen buiten de stad en het lokale rapport vermeldt veel schade en verlies op boerderijen. |
No.78 Squadron |
17 vliegtuigen aangemeld voor een nieuwe inzet, Target Mannheim. JD373, LW235, JD173, LW226, LW313, LW300, LW319, JP117, LW330, LW223, LW338, LW318, LW271, HR748, JD376, LW234 en LW320 werden hiervoor operationeel gemaakt. Weer: redelijk tot bewolkt, af en toe hagel, regen en natte sneeuw. |
|
Alle vliegtuigen van No.78 Squadron keerden veilig terug. |
Returned early |
JD173 |
F/S Gordon-Davis vertrok om 16:40 uur vanaf Breighton. Binnen een uur teruggekeerd vanwege een defecte achterste geschutskoepel op 52.20N / 00.55W, bommen werden veilig gedropt. Aankomst weer op Breighton om 19:10 uur.
|
Returned early |
JD376 |
W/O Bradley koos het luchtruim om 17:03 vanaf Breighton. De navigator vroeg terug te keren omdat hij dacht dat hij verdwaald was. Om 21.25 uur landde ze weer op vliegveld Breighton. |
Dameged |
LW226 |
F/L Carve vertrok vanaf vliegbasis Breighton om 16:33 uur. P/O Allen kreeg de besturing en liet de bommen om 20:39 uur vallen. Een deel van de bommen is teruggebracht nadat het vliegtuig door luchtafweergeschut was geraakt, waarbij de hydraulische onderdelen werden weggeschoten. Geland op Breighton om 23:57 uur. |
Handley Page Halifax BII |
JP117 EY-Y
|
November 18th 1943 |
Target Mannheim |
Airborn: |
16:47 hour, Breighton Yorkshire. |
|
Bombing on: |
16.000ft at 20:51 hour. |
|
Landed: |
00:39 hour, Breighton Yorkshire. |
||
|
|
|
|
Bemanning JP117 EY-Y |
F/O Hudson, H. |
(Capt) |
|
F/O Robertson, W.J. |
(Nav) |
||
P/O Uyen, William |
(Bomb) |
||
Sgt. Monks, H. |
(W/Op) |
||
Sgt. Hillas, J. |
(F/Eng) |
||
|
P/O Lane, Jack |
(RG) |
|
|
Sgt. Morris, J. |
(MU) |
|