Navigation
     Frankfurt,   
Maart 22, 1944
       Essen,      
Maart 26, 1944







target:
Berlin

 Maart  1944

 24th

Vanavond is het voor William alweer de elfde operatie.

 

811 vliegtuigen - 577 Lancasters, 216 Halifaxes en 18 Mosquitos - naar Berlijn.

72 vliegtuigen - 44 Lancasters en 28 Halifaxes gingen helaas verloren.

Deze nacht werd bij Bomber Command bekend als 'de nacht van de sterke winden'. Een krachtige wind uit het noorden voerde de bommenwerpers in elke fase van de vlucht naar het zuiden. Niet alleen was deze wind niet nauwkeurig voorspeld, maar hij was ook zo sterk dat de verschillende methoden die beschikbaar waren om bemanningen te waarschuwen voor windveranderingen tijdens de vlucht, de volledige sterkte ervan niet konden detecteren. De bommenwerperstroom raakte erg verspreid, met name op de thuisvlucht en radar-voorspelde luchtafweergeschut konden op veel plaatsen successen boeken.

Een deel van de bommenwerpermacht dwaalde zelfs af over de Ruhrverdediging op de terugvlucht. Men denkt dat ongeveer 50 van de 72 verloren vliegtuigen werden vernietigd door luchtafweergeschut; de meeste van de overige waren slachtoffers van nachtjagers. Het spreekt voor zich dat de sterke wind de markering ernstig beïnvloedde, met, ongebruikelijk, markeringen die voorbij het doel werden gedragen en ver ten zuidwesten van de stad.

Dit was de laatste grote RAF-aanval op Berlijn tijdens de oorlog, hoewel de stad nog vele malen zou worden gebombardeerd door kleine troepen Mosquito's.

 

147 vliegtuigen van trainingseenheden voerden een afleidingsactie uit ten westen van Parijs;

 

27 Mosquito's bombardeerden nachtjagervliegvelden en 15 Mosquito's bombardeerden Duisburg, Kiel en Münster; vliegtuigen van No. 100 Group vlogen 4 RCM-vluchten en 10 Serrate-patrouilles. 1 Serrate Mosquito ging hierbij verloren.

9 vliegtuigen dropten voorraden voor het verzet, zonder verlies.

No.78 Squadron

23 vliegtuigen zijn aangemeld voor operaties, Target Berlin.

13 vliegtuigen bereikten het doel en vielen het aan. 2 vliegtuigen stegen niet op.

 

De grondploeg bereidde zich voor en slaagde erin om de LV901, HX241, LV899, LV872, LV868, LV905, LW511, LW520, LK762, LV820, LW510, LV815, LW518, LW515, HX355, LV788, LW589, LV903, LK749, LW507 en LV795 in de lucht te krijgen. 

 

Bij deze aanval op Berlijn gingen 6 vliegtuigen verloren.

 

Handley Page Halifax BIII

 

 LK749 EY-J

 

Maart   24th 1944

 Target Berlin

 Airborn:

 18:51 hour, Breighton Yorkshire.


 

 Bombing on:

 19000ft  at 22:37 hour.



 Landed:

 02:09 hour, Breighton Yorkshire.

 

 

 

 

Bemanning LK749  EY-J

F/O Hudson, H.

(Capt)



 F/L Taylor, A

 (Nav)



 F/O Uyen, William

 (Bomb)



 Sgt. Monks, H.

 (W/Op)



 Sgt. Hillis, J.

 (F/Eng)


 

 Sgt. Nugent, Leslie

(MU)

 

 

 Sgt. Morris, J.

(RG)

 

Raid over Berlin

Returned early

LW511

F/S Robinson verliet de startbaan van Breighton om 18:55 uur maar keerde vroeg terug vanwege W/T-storing. (Wireless Telegraphy).   Verste punt bereikt 54:19N/ 02:11E.      Bommen veilig in zee gegooid.

Omgedraaid naar het thuisfront waar om 21:17 uur de landing werd ingezet.

 

Returned early

LV901

F/S Boswell heeft het primaire doel niet aangevallen, maar heeft het alternatieve doel Sylt gebombardeerd.

Daar heeft hij 10 van de 15 zoeklichten gebombardeerd,

Vliegtuig kon niet verder vliegen vanwege elektrische storingen. Geen resultaten waargenomen.

 Lost on Raid


LW510

Het luchtruim gekozen met gezagvoerder F/O Wimberley om 18.59 vanaf vliegveld Breighton. Op de terugweg werd om 22:45 uur een fix ontvangen, ook een bericht van het vliegtuig "Terug naar de basis, één motor u/s. Een andere fix om 22:55 uur toen de LW510 toestemming kreeg om te landen op Cranfield, Bedfordshire.

Het vliegtuig stortte neer op een mijl afstand voor de landingsbaan.

Alle bemanningsleden kwamen om het leven. Vier werden naar Cambridge City Cemetery gebracht voor begrafenis, de rest werd naar hun woonplaatsen gebracht voor begrafenis.

Sgt. Neal en Sgt. Nelson kwamen beiden uit Liverpool en beiden liggen naast elkaar begraven op Anfield Cemetery.

F/O M.A.Wimberley KIA. Sgt. H.J.Neil KIA. F/S W.H.Shields KIA. f/O R.S.Kelly RAAF KIA.

Sgt. L.J.Edge KIA. Sgt. D.H.A.Brignell KIA. Sgt. H.R. Nelson gedood.

Lost by Flak

LW518

F/S Barden was opgestegen om 19.02 uur van Breighton.   Als vermist opgegeven.

Kort na het voltooien van de bombardementen en het zetten van koers naar de basis, neergeschoten door Flak, crashte bij Fahlhorst, 7 km ten westen van Ludwigsfelde. Allen werden begraven op 28 maart 1944 bij Fahlhorst. Hun graven bevinden zich nu op de Berlijnse oorlogsbegraafplaats van 1939-45.

F/S H.K.Barden KIA. Sgt. F.Curtis KIA. F/O A.Lees KIA. F/S N.S.Davidson RCAF KIA.

F/S V.W.Spencer KIA. Sgt. J.A.Lincoln KIA. Sgt. P.D.Cleal RCAF KIA.

Lost in Combat

HX355 EY-D

F/L Evarett steeg om 18.50 uur op van vliegveld Breighton.   Als vermist opgegeven.

Zwaar beschoten boven het doelgebied door een nachtjager en later verlaten nabij Den Haag.

De Halifax stortte neer in de Noordzee nabij Oostvoorne (Zuid-Holland) ongeveer 4 km ten ONO van Brielle.

F/L E.W.Everett krijgsgevangene. Sgt. K.H.Jones krijgsgevangene. Sgt. J.R.Stewart krijgsgevangene. F/O J.K.M.Green krijgsgevangene.

Sgt. J.E.Johnson krijgsgevangene. Sgt. J.R.Graham krijgsgevangene. P/O A.P.Sinden krijgsgevangene. F/L E.W.Everett werd geïnterneerd in Kamp L1 met F/O J.K.M.Green. Geen krijgsgevangene. Sgt. J.R.Graham, krijgsgevangene nr. 3993. en Sgt. Stewardess, krijgsgevangene nr. 4025. Sgt. Johnstone in kamp 4B/L1, krijgsgevangene nr. 3993. Sgt. Jones in kamp L3/L1, krijgsgevangene nr. 3998. P/O Independent werd gevangengenomen in Rockland, Holland, op 20 december 1944 en geïnterneerd in kamp L1.

 

Lost on return

LW589 EY-G

F/S Jackson was opgestegen om 18.41 uur van Breighton.    Als vermist opgegeven.

Vloog ruim ten zuiden van de baan op de terugweg en werd uiteindelijk neergeschoten door een nachtjager, crashte bij les Hautes Rivieres (16 km ten noordoosten van Charleville-Mézières, Frankrijk.

Allen zijn begraven op de gemeentelijke begraafplaats van les Hautes Rivieres.

F/S H.Jackson KIA. Sgt P.J.S.Crawford KIA. Sgt J.Dear KIA. Sgt J.Smith KIA. Sgt H.D.Patchett KIA. Sgt R.W.McNeil RCAF KIA. Sgt W.G.Baker KIA.

 Lost on Raid


LV903  EY-H

opgestegen om 18.58 uur met gezagvoerder F/L Constable vanaf Breighton.    Als vermist opgegeven.

Oorzaak van verlies en crashlocatie niet vastgesteld. De doden zijn begraven op de Berlijnse oorlogsbegraafplaats van 1939-45.

F/L D.F.Constable DFC RAAF K.I.A.   F/S G.T.A.Lovell K.I.A.   Sgt D.T.Cash K.I.A. Sgt C.M.McLeod Krijgsgevangene.  Sgt T.Ratcliffe K.I.A.   F/O H.A.Mace Krijgsgevangene. Sgt E.T.W.Byford K.I.A. F/S T.L.Schioler RCAF K.I.A.

F/O H.A.Mace werd geïnterneerd in kamp L1, krijgsgevangene nr. 4104. Sgt C.M.McLeod in kampen L6/357, krijgsgevangene nr. 3262.

 

 Lost on Raid


LW507 EY-K


Sgt. Smith koos het luchtruim om 18.54 uur vanaf vliegveld Breighton en werd als vermist opgegeven.

Oorzaak van verlies niet vastgesteld. Neergestort in de buurt van Berlijn, waar Sgt Smith en Sgt Daniels nu begraven liggen op de 1939-1945 War Cemetery van de stad. Sgt Middleton kon een bericht overbrengen vanuit zijn krijgsgevangenenkamp waarin stond dat de Duitse autoriteiten twee van de overlevende bemanningsleden hadden toegestaan ​​om de begrafenissen bij te wonen.

Sgt B.T.Smith KIA. Sgt T.Willis krijgsgevangene. Sgt L.W.Edwards krijgsgevangene. Sgt H.Middleton krijgsgevangene. Sgt S.Johnson krijgsgevangene. Sgt L.Daniels KIA. Sgt R.J.Finn RCAF krijgsgevangene. Sgt L.W. Edwards bracht drie dagen door in de Spandau-gevangenis in Berlijn voordat hij werd geïnterneerd in kampen L6/L4, krijgsgevangene nr. 3367, met Sgt R.J. Finn, krijgsgevangene nr. 3369 en Sgt H. Middleton, krijgsgevangene nr. 3371. Sgt S. Johnson in kampen L6/357, krijgsgevangene nr. 3370 met Sgt T. Willis, krijgsgevangene nr. 3368.

De vliegtuigen staken Denemarken over, de Baltische Zee in, staken de kust over bij Rostock en draaide vervolgens naar het oosten op een koers die hen naar Berlijn bracht.
Het primaire doelwit werd om 22:37 uur aangevallen en gebombardeerd, vanaf een hoogte van 19.000 voet. Doelwit geïdentificeerd door groene en rode TI's, Target Indicator (flare), gebombardeerd op de rode T.I. op de grond. Twee grote explosies gezien bij het binnengaan van het doelgebied en ook bij het verlaten van het doelgebied.

Maart 1944

 

25th

 

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944