Februari 1944 |
2th |
Deze nacht werd de Achtste operatie voor William Uyen.
7 Mosquitoes naar Rheinhausen en 6 naar Elberfeld, 2 RCM-vluchten, 5 Serrate-patrouilles, 50 Halifaxen voor het leggen van mijnen in de baai van Kiel, Noord-oost van de Nederlandse eilanden De mijnenleg operatie in Kiel Bay was een truc om Duitse jagers aan te trekken. ook al was er geen groot bombardement gepland. Bij deze operaties gingen geen vliegtuigen verloren. |
No.78 Squadron |
4 vliegtuigen LW367, LV788, LV817 en LV814 werden laat in de avond gereed gemaakt voor operaties, 2 februari 1944, 'Gardening' in de baaj van Kiel, 2 vliegtuigen planten 'groenten' in de nacht van 2 op 3 februari 1944 zoals aangegeven na het maken van een getimede run van vijf minuten vanaf H2S-fix. |
|
Alle Halifax's keerden tijdens deze vlucht veilig terug naar Breighton. |
Handley Page Halifax BII |
LW367 EY-L
|
Februari 3th 1944 |
Target Kiel Bay |
Airborn: |
02:09 hour, Breighton Yorkshire. |
Frisians |
No Bombing, |
Failure of H2S. |
|
Landed: |
05:43 hour, Breighton Yorkshire. |
||
|
|
|
|
bemanning LW367 EY-L |
W/O Lawrence, G.K. |
(Capt.) |
|
F/O Robertson, W.J. |
(Nav.) |
||
P/O Uyen, William |
(B.A.) |
||
Sub Lt. Mauchlan, J. |
(W.Op) |
||
Sgt. Hillas, J. |
(Bombs.) |
||
|
F/L Pietrie, D. |
(F.Eng.) |
|
|
P/O Lane, Jack |
(M.U.) |
|
|
Sgt. Morris, J. |
(R.G.) |
|
Returned early |
LW367 EY-L |
W/O Lawrence vertrok om 02:09 uur met de LW367 vanaf vliegbasis Breighton. Keerde echter na 1,5 uur vliegen weer om wegens het falen van H.2.S. Verste punt bereikt was 54.50N/05.27E. midden op de Noordzee tussen Engeland en Denemarken in, recht boven Nederland. Beide zeemijnen mee terug genomen naar Breighton. Landing aldaar om 05:42 uur. (de LW367 stortte later neer op 19/20 februari 1944)
|
Returned early |
LV788 |
F/L Watson was na de LV814 om 02:08 uur aan de beurt om op te stijgen vanaf Vliegbasis Breighton. Hij kwam echter niet echt ver en moest omkeren wegens het falen van H.2.S . Het verste punt bereikt was bij de vuurtoren van Flamboro's head. en het vliegtuig moest nog een hele tijd rondjes maken in de buurt van het vliegveld om het brandstofgewicht vóór de landing te verminderen. Beide 'Vegs' (zeemijnen) teruggebracht. Landing om 05:42 uur op Breighton. |
Lost on Landing |
LV817 |
Op 3 februari 1944 om 02.03 uur vanuit Breighton vertrok F/L Donman om mijnen te leggen in Kiel Bay (Quinces Region). Zeemijnen werden om 04.29 uur op een hoogte van 15.000 ft gedropd op 54.36N/10.22E volgens schema back-up van de H2S. 4/10 zicht. Landde om 07.43 uurop Breighton, maar zwaaide van de landingsbaan en raakte een geparkeerde Halifax die slechts licht beschadigd was aan zijn staart en roer, en reed vervolgens een oever op, waardoor het onderstel werd vernield. Allen ontsnapten aan blessures. Dit was de eerste Mk.III die werd afgeschreven door 78 Sqdn. F/L B.Denman, Sergeant Hampson, Sergeant E.Glibbery, F/O BMWells F/O T.Cowley, F/L TJFudge, F/S H.Kelter, sergeant A.Sinden. |
February 1944 |
3th -- 11th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
|
6th -- 14th |
William Uyen is met verlof. |
|
12th |
20 vliegtuigen gereed gemaakt voor operaties. Later geannuleerd. Weer: Redelijk bewolkt met matig zicht. |
|
13th |
7 vliegtuigen gereed gemaakt voor operaties. Later geannuleerd. Weer: Bewolkt en bewolkt met mistvorming in de late namiddag. |
|
14th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |