Navigation
       Nordeney,    
Januari 14, 1944
     Magdeburg,  
Januari 21, 1944








Target:
Berlin

      Januari 1944

20th

Deze nacht werd de zesde operatie gepland voor William Uyen.

 

In totaal waren er voor deze operatie 769 vliegtuigen - 495 Lancasters, 264 Halifaxes en 10 Mosquitoes - op weg naar Berlijn.

35 vliegtuigen - 22 Halifaxes en 13 Lancasters -gingen helaas verloren, No 102 Squadron, van Pocklington, verloor 5 van zijn 16 Halifaxes op deze raid, 2 meer stortten neer in Engeland en het squadron zou nog eens 4 vliegtuigen verliezen in de raid van de volgende nacht.

De aanvliegroute van de bommenwerpers maakte een brede zwaai naar het noorden, maar wederom slaagde de Duitse vliegleiders erin om hun jagers vroeg in de bommenwerperstroom te brengen toen ze de Duitse kust overstaken en de jagers scoorden gestaag totdat de troepenmacht al een eind op weg naar huis was. De afleidingen waren niet groot genoeg om de Duitsers te misleiden.

Het gebied rond Berlijn was, zoals zo vaak, volledig bedekt met wolken en wat er met het bombardement is gebeurd, is een raadsel. De Pathfinder-hemelmarkering leek volgens plan te verlopen en bemanningen die de grond scanden met hun H2S-sets geloofden dat de aanval op oostelijke districten van Berlijn was gericht.

Er werden geen grote navigatieproblemen ondervonden. Er was geen fotografische verkenning mogelijk

totdat er nog eens 4 aanvallen op Berlijn waren uitgevoerd, maar de verschillende bronnen waaruit de Berlijnse rapporten normaal gesproken worden gehaald, laten allemaal een volledig blanco beeld zien voor deze nacht.

12 Mosquito's naar Düsseldorf. 4 naar Kiel en 3 naar Hannover, 6 RCM-vluchten, 5 Serrate-patrouilles,

29 vliegtuigen mijnen leggend in de Friezen en voor de kust van Franse havens, 20 OTU-vluchten. Geen verliezen.

No.78 Squadron

19 vliegtuigen zijn aagemeld voor operaties. 16 vliegtuigen bereikten het doel 20 januari 1944. Vandaag werden de JD129 (P/O R.Shard), JN972, LW342, LW226, JP126, LW324, LW300, JP118, LW288, LW331, LW291, JP117, JP120, JN919, LW318, HR932 (met Sgt. LeBlanc) en LW324 gereed gemaakt voor operatie.

 

Tijdens deze tocht keerden alle Halifaxen veilig terug naar hun vliegbasis in Breighton.

Raid over Berlin

 

Handley Page Halifax BII

 

 JP120 EY-P

 

F/O Hudson en zijn bemanning bereikten het primaire doel, voor William Uyen was het zijn zesde operatie boven Duits grondgebied.
Het doel werd aangevallen en gebombardeerd om 19:39 uur vanaf een hoogte van 18.000 voet.
Geïdentificeerd door rood met groene sterren. En gebombardeerde cluster van hetzelfde. Minstens 10 bomexplosies onder het markeergebied.

 Returned early

JP126

F/S Rolfe verliet Breighton om 16:09 uur richting Berlijn.Teruggekeerd naar basis vanwege elektrische problemen, 80 km uit de kust van Engeland op 54.12N/01.13E

Generatoren werden overbelast waardoor er brandgevaar ontstaat. Bommen veilig afgeworpen.

Twee uur later om 18:16 uur gelukkig weer veilig terug op de vliegbasis Breighton.

 

Returned early

LW318

P/O Wimberley vertrok om 16:32 uur de vliegbasis Breighton, maar brak de missie af omdat hij niet boven de 14.000 voet kon klimmen en dus niet op tijd op het concentratiepunten aankwam. Teruggekeerd vlakbij Denemarken op 54.12N/09.02E waar de bommen gedropt werden.

 

 

Damaged

LW277

P/O Downs koos het luchtruim om 16:26 uur vanaf vliegbasis Breighton. De LW277 bombardeerde het doel op 17.500 voet op 19.38 uur. Lichte schade aan neus van vliegtuig veroorzaakt door Flak.

de LW277 werd aanvankelijk uitgegeven aan No.158 Sqdn, diende ook bij No.78 Sqdn voordat hij zich aansloot bij No.102 Sqdn. Luchtlanding 00:26 uur 28 jan. 1944 vanuit Pocklington. Terwijl boven Berlijn op 16.000 voet, ontplofte er een Flak-explosie in de buurt, waardoor de Halifax in brand vloog. verlaten door iedereen behalve Sgt Hammond, die begraven ligt op het 1939-45 War Cemetery van de stad.

 

Damaged

LW342

P/O Gordon-Davis vertok van Breighton 16:05 uur voor een aanval op Berlijn om 19.36 uur op een hoogte van 18.000 voet, maar keerde terug met een bakboordbinnenmotor beschadiging door Flak.    Veilig geland met 1 motor minder op vliegbasis Coltishall.

 Lost in action

LW291  EY-M

de LW291 vertrok om 16:40 uur vanaf Breighton onder F/S Moffat.

Als vermist opgegeven en lijkt te zijn neergestort bij Grossmutz, ongeveer 40 km boven Berlijn.

De enige overlevende, boordwerktuigkundige Bennett, werd krijgsgevangen gemaakt.

Om 16.40 uur vertrokken vanaf Breighton. Oorzaak van verlies niet vastgesteld. Neergestort bij Grossmutz, 10 km ten zuidoosten van het stadje Lindow, waarvan de voorsteden grenzen aan de Gudelacksee in het westen en de Wutzee in het oosten.

De doden werden op 22 januari '44 begraven bij Grossmutz. Hun graven bevinden zich nu op de Berlijnse oorlogsbegraafplaats van 1939-45.

F/S F.R. Moffatt RCAF KIA. Sgt N. Legg KIA.

F/O W.R. McGregor RCAF KIA. F/O R.G. Selman RCAF KIA. Sgt J.A. Stewart KIA.

Sgt H.W. Rudelhoff KIA. Sgt H.H. Bennett KIA. Sgt H.H. Bennett werd geïnterneerd in kamp L6/357.

 

In Combat

LW300 EY-H

F/S Rees vertrok om 16:33 met de LW300 vanaf vligbasis Breighton richting Berlijn.  Het primaire doel werd om 19.42 uur aangevallen en gebombardeerd. geïdentificeerd door rood en groene flares

Om 19.45 uur op een hoogte van 18.000 voet op koers 165 Magnetic zag de LW300 een M.E.109

Monica werd uitgeschakeld.

 

Wat betreft het Combat rapport: Schutter Sgt. Mulligan zag als eerste een M.E.109 op de stuurboordzijde op een afstand van ongeveer 1200 yards. Sgt. Mulligan gaf onmiddellijk het bevel om naar stuurboord te draaien toen het vijandelijke vliegtuig binnen een bereik van 800 yards kwam. Hij vuurde toen een korte salvo af op een afstand van 600 yards.

Er werden geen treffers waargenomen en het vijandelijke vliegtuig brak uit naar bakboordzijde.

Schutter Sgt. McMillan vuurde een korte salvo af op de uitbraak, maar er werden geen treffers waargenomen omdat het vijandelijke vliegtuig onder de bakboordvleugel uit het zicht was verdwenen.

Het eigen vliegtuig hervatte de koers en het vijandelijke vliegtuig werd gezien terwijl ze een andere Halifax aanviel op de bakboordzijde van het eigen vliegtuig.

Lichtkogels in de buurt, maar niet gericht op het eigen vliegtuig.

Vijandelijke vliegtuigen openden geen vuur tijdens het gevecht.

 

In Combat

LW226 EY-D

Sgt. Tait koos het luchtruim om 16:25 uur vanaf Breighton Het primaire doel werd om 19.51 uur aangevallen en gebombardeerd. geen resultaten gezien.

In gevecht; om 19.52 uur, letterlijk 1 minuut nadat de bommen vielen, op een hoogte van 17.500 voet koers 140 met een snelheid van 175 I.A.S.

De LW226 werd aangevallen door een J.U.88 op positie 52.28N / 12.40E.

 

Wat betreft het Combat rapport: De Mid upper Sgt. Graham, zag een J.U.88 op stuurboord schuin naar beneden op 400 yards afstand, en gaf onmiddellijk het bevel om naar stuurboord een kurkendraai manoeuvre uit te voeren.

Januari  20th 1944

 Target Berlin

 Airborn:

 16:06 hour, Breighton Yorkshire.


 

 Bombing on:

 18.000ft at 19:39 hour.



 Landed:

 00:02 hour, Breighton Yorkshire.

 

 

 

 

bemanning LW367 EY-L

 F/O Hudson, H.

(Capt)



 F/O Robertson, W.J.

 (Nav)



 P/O Uyen, William

 (Bomb)



 Sgt. Monks, H.

 (W/Op)



 Sgt. Hillas, J.

 (F/Eng)


 

 P/O Lane, Jack

 (MU)

 

 

 Sgt. Morris, J.

(RG)

 

William Uyen
top
next page
Het vijandelijke vliegtuig opende het vuur op ongeveer 300 yards afstand.
Trace werd gezien terwijl hij onder de eigen vliegtuig vleugel door vloog.
Vijandelijk vliegtuig brak vervolgens uit naar bakboord en raakte uit het zicht.
Geen treffers op het vijandelijke vliegtuig en eigen vliegtuig openden geen vuur.
Geen schade aan eigen vliegtuig en geen claim.
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944