Navigation
         Stuttgart,      
November 26, 1943
        Frankfurt,       
December 20, 1943








Target:
Leipzig

 December 1943

3th

Deze nacht is er geen operatie gepland voor William Uyen.

In totaal gingen 307 Lancasters en 220 Halifaxes naar Leipzig. De bommenwerpermacht nam een ​​directe route naar Berlijn voordat ze naar het zuiden afbogen over het gebied van de stad Brandenburg.

Tussen 03:50 en 04:25 uur lieten de bommenwerpers in totaal bijna 1400 ton aan explosieven en brandbommen vallen op de stad Leipzig.

Duitse jagers zaten in de bommenwerperstroom en scoorden successen voordat de bocht werd gemaakt, maar de meesten Duitse jagers werden vervolgens naar Berlijn geleid toen de Mosquito-afleiding daar werd geopend.

 No.78 Squadron

19 vliegtuigen zijn gereed voor operaties, doel Leipzig.

Geen operatie voor William Uyen en zijn bemanningsleden.

 

Deze middag waren de vliegtuigen die door het grondpersoneel gereed werden gemaakt de JP129 (met piloot R. Shard), LW342, LW226, LW295, LW324, LW300, JP118 (met staartschutter Sgt. J. Morris) JN874, JP117, LW330, JP120, LW271, HR748, LW313, LW234, LW318 (met Mid-upper Sgt. L. Nuggent), LW237 en LW230.

 

De eerste Halifax die zijn motoren startte was de LW295 die om 23:34 uur opsteeg.

Binnen 22 minuten waren alle vliegtuigen in de lucht en op weg naar Leipzig.

 

1 vliegtuig van Squadron 78 ging verloren.

Raid over Leipzig

 Returned early

LW234

DE LW234 van F/O Hurley keerde vroeg terug vanwege ijsvormingsproblemen

Bommen werden in zee gegooid, ten oosten van Grimsby UK. op 53.46N / 00.48E

Gelukkig landde de LW234 weer veilig op vliegveld Breighton om 01:24 uur.

 

Returned early

LW324

W/O Broadhurst keerde vroeg terug vanwege oververhitting van de bakboort-binnen motor.      Verste punt was bereikt na een klim om 01:00 uur, waar de bommen veilig in zee werden gegooid.

De LW324 landde veilig in Breighton om 02:20 uur.

 

LW324 was een van de twee No.10 Sqdn Halifaxes die verloren gingen tijdens de operatie van 19/20 februari 1944.

Het werd aanvankelijk uitgegeven aan No.78 Sqdn. Airborne 23.24 uur 19 feb 1944 vanuit Melbourne.

Neergeschoten door een Ju88, crashte om 03.00 uur in Ehra-Lessien, 19 km ten noordoosten van de stad Gifhorn.

 

Returned early

HP748

F/O Melin verliet de startbaan van Breighton om 23:53 uur maar keerde vroeg terug en landde op Breighton om 02:44 uur vanwege slechte klimsnelheid.

Oorzaak onbekend, bommen werden in de zee ten oosten van Hull gegooid op 54.00N / 01.10E

 Lost in action

LW313 EY-U

F/S Gunningham koos het luchtruim om 23.48 uur vanuit Breighton.

Oorzaak van het verlies van de Halifax II, LW313 is niet niet vastgesteld. Crashte tegen een brug over de rivier de Nahe bij Bad Munster am Stein, 3 km ten zuidwesten van Bad Kreuznach op weg terug naar Engeland.

De doden zijn begraven op de Rheinberg War Cemetery.

Op 18-jarige leeftijd was Sgt. Regan een van de jongste piloten die zijn leven verloor tijdens bommenwerperoperaties.

F/S G.R.L.Gunningham KIA. Sgt E.Evans KIA. Sgt P.J.Regan KIA. Sgt H.R.Wright RCAF KIA Sgt K.Hughes krijgsgevangene, F/S H.Hiley krijgsgevangene,  Sgt G.A.Kennaby krijgsgevangene.

F/S H.Hiley werd geïnterneerd in kampen 4B/L3, krijgsgevangene nr. 263685. Sgt K.Hughes in kamp 4B, krijgsgevangene nr. 263683 met Sgt G.A.Kennaby, krijgsgevangene nr. 267165.

 

 

 In Combat

JN874 EY-N

De JN874 van P/O Crawford vertok om 23.56 uur vanaf vliegveld Breighton,

Leipzig werd aangevallen en gebombardeerd op 18.000 voet om 04.08 uur.

Beide bakboordmotoren uit boven doelgebied net voordat bommen weg waren.

Vliegtuig verloor hoogte van 17.000 tot 11.000 voet voordat het weer onder controle was.

Monica onbruikbaar.

 

Zoals in Combat report: Op positie 52.32N / 10.30E (ten westen van Braunschweig) op een hoogte van 18.000 voet met een snelheid van 150 I.A.S. Jachtfakkels werden gedropt in de buurt van het vliegtuig en de J.U.88 werd voor het eerst recht achter gezien op een afstand van 500 yards.

Vijandelijk vliegtuig opende het vuur en staartschutter Sgt. Hayward gaf het bevel om naar bakboord te draaien. (Corkscrew)

Tegelijkertijd gaf staartschutter Sgt. Hayward een korte vuurstoot en brak het vijandelijke vliegtuig de aanval af naar bakboord op een afstand van 200 yards.

Vijandelijk vliegtuig raakten uit het zicht en eigen vliegtuig hervatte haar koers.

Geen schade aan eigen vliegtuig en geen treffers waargenomen op vijandelijk vliegtuig.

 In Combat

 

LW237 EY-Y

F/L Bowen steeg om 23:40 uur op vanaf vliegveld Breighton met de Halifax II, LW237. 

Doel werd geidentificeerd door TI groene flars en gebombardeerd om 04.07 uur op 18.000 voet.

De LW237 landde om 08:07 uur weer veilig op vliegveld Breighton.

 

Zoals in Combat report: Net na de aanval koers 221 Magnetic met een snelheid van 168 I.A.S.

Op 04.09 uur werd een J.U.88 voor het eerst gezien op stuurboord schuin omhoog op een afstand van 400 yards, geen waarschuwing van Monica. Het eigen vliegtuig draaide en dook naar stuurboord. Achterschutter Sgt. Duff opende het vuur op 300 yards afstand met een lange salvo. Het vijandelijke vliegtuig brak uit naar bakboord schuin omlaag, het eigen vliegtuig ging in een kurkentrekker en het vijandelijke vliegtuig werd niet meer gezien.

Geen schade aan het eigen vliegtuig en geen schade waargenomen aan het vijandelijke vliegtuig.

 December 1943

4th -- 17th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

Twee weken lang slecht weer.


 

18th

22 vliegtuigen zijn toegewezen voor operaties, later geannuleerd

Weer: Algemene mist die aanhoudt met de lucht het grootste deel van de tijd verduisterd.


 

19th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

Leipzig December 4th 1943
William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944