Februari 1944 |
24th |
William Uyen is nog steeds met verlof na zijn crash, dus ook deze nacht staat er voor hem geen operatie gepland.
734 vliegtuigen - 554 Lancasters, 169 Halifaxes en 11 Mosquitos - voerden de eerste Bomber Command-aanval uit op Schweinfurt, de thuisbasis van de belangrijkste kogellagerfabrieken van Duitsland. 266 Amerikaanse B-17's hadden de fabrieken de dag ervoor aangevallen. Bomber Command introduceerde deze nacht een nieuwe tactiek. De Schweinfurt-groep werd gesplitst in twee delen - 392 vliegtuigen en 342 vliegtuigen, gescheiden door een interval van 2 uur. Een deel van de Duitse jachtvliegtuigen werd opgesteld door eerdere afleidingen. 179 trainingsvliegtuigen op een afleidingsvlucht over de Noordzee, 60 Halifaxes en 50 Stirlings die mijnen legden in de Kielerbaai en het Kattegat, 15 Mosquitos naar vliegvelden in Holland, 8 Mosquitos naar Kiel en 7 naar Aken, 12 Serrate-patrouilles. 2 Stirlings gingen verloren bij de mijnenleg operatie en 1 Serrate Mosquito van No.141 Squadron ging verloren, het eerste Serrate-vliegtuig dat verloren ging onder controle van Bomber Command. 5 Wellingtons legden mijnen bij Lorient. |
No.78 Squadron |
15 vliegtuigen zijn aangewezen voor inzet voor operaties, doel Schweinfurt. Weer: Bewolkt met regen en motregen. Zicht matig. Schweinfurt was een belangrijk doel, het was een belangrijk productiecentrum voor de kogellagerindustrie. 3 van de vliegtuigen van het squadron wilden niet starten, 7 vliegtuigen bereikten uiteindelijk het doel en vielen het aan.
De grondploeg kreeg uiteindelijk de LV815, HX353, LH799, LW319, LV795, LV794, LW507, LK748, LW510, LW517, LK762 en LW509 gereed voor de operatie van deze nacht. |
|
1 vliegtuig is helaas verloren gegaan bij deze aanval. |
Returned early |
HX333 EY-D |
F/L Watson vertrok om 18:22 uur van vliegveld Breighton maar keerde vroeg terug vanwege defect aan de instrumenten om blind te kunnen vliegen. Verste punt bereikt op 50.07N/02.40E Bommen werden veilig gedropt in zee en de landing op de thuisbasis volgde om 22:47 uur. (de HX355 crashte tijdens raid van 24 maart '44)
|
Returned early |
LV794 EY-O |
F/L Carruthers zocht het luchtruim op om 18:26 uur maar keerde eerder terug vanwege trillingen van het staartvlak en achterse geschutskoepel. Verste punt op 52.12N/00.52E. Bommen werden veilig in zee gedropt en de LV794 landde om 21:24 uur op Breighton. (de LV794 crasht morgen op 25 februari '44)
|
Returned early |
LW510 |
F/S McCarthy steeg om 18:44 uur op vanaf breighton maar keerde vroeg terug vanwege teveel brandstofverbruik, verste punt bereikt op 49.40N/04.00E. De LW510 landde weer op Breighton om 23:30 uur. |
Returned early |
LK762 |
F/S Tait keerde vroegtijdig terug vanwege motorproblemen aan de bakboord buiten-motor. na te zijn opgestegen vanaf Breighton om 18:30 uur. Problemen met de oliedruk en te hoge temperaturen. Verste punt bereikt op 50.08N/01.40E. Landde weer veilig op Breighton om 22:40 uur. |
Lost in Action |
LW509 EY-T |
F/O Melin koos het luchtruim om 18:24 uur vanaf vliegveld Breighton. Vermist nadat hij was neergeschoten door een nachtjager, 6 bemaningsleden krijgsgevangen en 1 overleden. Uitgaand richting Schweinfurt, neergeschoten vanaf 23.000 voet ten noordwesten van Stuttgart door een nachtjager. Sgt Airey wordt herdacht op het Runnymede Memorial. F/O C.E.Melin RAAF krijgsgevangene, Sgt M.Bradbury krijgsgevangene, F/O C.F.Richens krijgsgevangene, P/O D.Laver krijgsgevangene, P/O K.F.Smith krijgsgevangene, Sgt K.Wisleman RCAF krijgsgevangene ook gespeld als K.Wideman, Sgt R.W.Airey KIA, Sgt M.Bradbury werd geïnterneerd in kampen L6/357. Krijgsgevangene nr. 2135 met Sgt K.Wisleman, krijgsgevangene nr. 2126. P/O D. Laver wist aanvankelijk te ontkomen totdat hij bij Stuttgart werd gevangengenomen. Hij werd ernstig mishandeld door de Gestapo en vervolgens geïnterneerd in Kamp L3, krijgsgevangene nr. 3576 met F/O C.E. Melin, krijgsgevangene nr. 3580, P/O K.F. Smith, krijgsgevangene nr. 3579 en F/O C.F. Richens, krijgsgevangene nr. 3596. |