Februari 1944 |
20th |
William is met verlof na de crash met de LV798 EY-A op 15 februari.
598 vliegtuigen - 460 Lancasters, 126 Halifaxes en 12 Mosquitos - op weg naar Stuttgart. De Noordzee-sweep en de afleiding van München trokken de Duitse jagers met succes 2 uur op voordat de hoofdbommenwerpermacht landinwaarts vloog en er slechts 9 vliegtuigen - 7 Lancasters en 2 Halifaxes - verloren gingen, 1,5 procent van de macht. 4 verdere Lancasters en 1 Halifax stortten neer in Engeland. 156 vliegtuigen - 132 van OTU trainingseenheden en 24 van squadrons - voerden een grote trainingsoefening uit over de Noordzee als voorlopige afleiding; 24 Mosquitos vielen vliegvelden in Holland aan; 7 Mosquitos voerden een afleidingsaanval uit op München en er waren 7 Serrate-patrouilles. Geen vliegtuigen gingen hiermee verloren. 28 Stirlings en 6 Wellingtons legden mijnen bij Franse havens. Het verlies van 1 Wellington gemeld. |
No.78 Squadron |
16 vliegtuigen zijn gereed gemaakt voor operaties, doel Stuttgart. 20 februari 1944 bereikten 10 vliegtuigen het doel en vielen het aan. 3 vliegtuigen stegen niet op.
Grondpersoneel bereidde de LV815, …., LV814, MV788, LV589, LV794, HX241, LW520, LW507, LW510, LW517, LK762 en de LV813 voor om op te stijgen richting Stuttgart. |
|
2 Halifaxen kwamen niet terug tijdens deze run. |
Returned early |
LW815 |
P/O L. Broadhurst keerde vroeg terug vanwege motorproblemen tussen Cambridge en Norwich. Verste punt bereikt op 52.39N/00.58E Bommen veilig over zee gegooid op hun terugvlucht. |
Returned early |
LW510 |
S A. McCarthy keerde vroeg terug omdat de stuurboord binnenste motor onbruikbaar was vanwege motorproblemen boven de Noordzee. Verste punt bereikt op 50.20N/01.00E (LW510 crashte tijdens de aanval van 24 maart) |
Lost in Action |
LV814 EY-C |
De LV814 van P/O G.Storey stortte neer bij Recourt-le-Cruex (Meuse), ten zuiden van Verdun. Alle bemanningsleden kwamen om het leven. Opgestegen om 23:58 uur vanaf vliegveld Breighton. Oorzaak van verlies niet vastgesteld. Vermoedelijk neergestort bij Recourt-le-Creux (Meuse), 25 km ten zuiden van Verdun. Allen zijn begraven op Choloy War Cemetery, Frankrijk. F/s G.M.Storey KIA, Sgt W.R.Hales KIA, F/S J.S.Sutherland KIA, F/O P.Kinsella KIA, Sgt A.E.Reeve KIA, Sgt E.C.Nott KIA, Sgt R.W.Gray KIA. |
Lost in Action |
LV813 |
F/S Hrynkiw steeg op om 00.45 uur, 21 februari '44 vanaf Breighton. Het primaire doelwit werd om 04.04 uur aangevallen en gebombardeerd vanaf een hoogte van 22.000 voet. Bij terugkomst omgeleid naar RAF Dunsfold, Surrey vanwege een tekort aan benzine en problemen met het landingsgestel. Bij de landing om 06.10 uur zwaaide het 90 graden naar stuurboord. De piloot probeerde opnieuw de lucht in te gaan, maar stortte neer tegen bomen vlak bij de grens. Geen van de bemanningsleden raakte gelukkig gewond. |
Februari 1944 |
21st |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
|
22nd |
15 vliegtuigen zijn gereed voor operaties in de late avond, Weer: Er waren de hele dag door regelmatig buien, vergezeld door dikke, zware wolken, waardoor het zicht werd beperkt tot matig. Maar omdat het weer niet opklaarde, werd de operatie later geannuleerd. |
|
23th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |