Navigation
         Leipzig,       
Februari 19, 1944
     Schweinfurt,   
Februari 24, 1944








Target:
Stuttgart

Februari  1944

 20th

William is met verlof na de crash met de LV798 EY-A op 15 februari.

 

598 vliegtuigen - 460 Lancasters, 126 Halifaxes en 12 Mosquitos - op weg naar Stuttgart.

De Noordzee-sweep en de afleiding van München trokken de Duitse jagers met succes 2 uur op voordat de hoofdbommenwerpermacht landinwaarts vloog en er slechts 9 vliegtuigen - 7 Lancasters en 2 Halifaxes - verloren gingen, 1,5 procent van de macht. 4 verdere Lancasters en 1 Halifax stortten neer in Engeland.

156 vliegtuigen - 132 van OTU trainingseenheden en 24 van squadrons - voerden een grote trainingsoefening uit over de Noordzee als voorlopige afleiding; 24 Mosquitos vielen vliegvelden in Holland aan;

7 Mosquitos voerden een afleidingsaanval uit op München en er waren 7 Serrate-patrouilles. Geen vliegtuigen gingen hiermee verloren.

28 Stirlings en 6 Wellingtons legden mijnen bij Franse havens.  Het verlies van 1 Wellington gemeld.

No.78 Squadron

16 vliegtuigen zijn gereed gemaakt voor operaties, doel Stuttgart.

20 februari 1944 bereikten 10 vliegtuigen het doel en vielen het aan. 3 vliegtuigen stegen niet op.

 

Grondpersoneel bereidde de LV815, …., LV814, MV788, LV589, LV794, HX241, LW520, LW507, LW510, LW517, LK762 en de LV813 voor om op te stijgen richting Stuttgart.

 

2 Halifaxen kwamen niet terug tijdens deze run.

Raid on Stuttgart

Returned early

LW815

P/O L. Broadhurst keerde vroeg terug vanwege motorproblemen tussen Cambridge en Norwich.

Verste punt bereikt op 52.39N/00.58E Bommen veilig over zee gegooid op hun terugvlucht.

Returned early

LW510

S A. McCarthy keerde vroeg terug omdat de stuurboord binnenste motor onbruikbaar was vanwege motorproblemen boven de Noordzee.

Verste punt bereikt op 50.20N/01.00E (LW510 crashte tijdens de aanval van 24 maart)

Lost in Action

LV814 EY-C

De LV814 van P/O G.Storey stortte neer bij Recourt-le-Cruex (Meuse), ten zuiden van Verdun.

Alle bemanningsleden kwamen om het leven.

Opgestegen om 23:58 uur vanaf vliegveld Breighton. Oorzaak van verlies niet vastgesteld. Vermoedelijk neergestort bij Recourt-le-Creux (Meuse), 25 km ten zuiden van Verdun.

Allen zijn begraven op Choloy War Cemetery, Frankrijk.

F/s G.M.Storey KIA, Sgt W.R.Hales KIA, F/S J.S.Sutherland KIA, F/O P.Kinsella KIA,

Sgt A.E.Reeve KIA, Sgt E.C.Nott KIA, Sgt R.W.Gray KIA.

Lost in Action

LV813

F/S Hrynkiw steeg op om 00.45 uur, 21 februari '44 vanaf Breighton.

Het primaire doelwit werd om 04.04 uur aangevallen en gebombardeerd vanaf een hoogte van 22.000 voet.

Bij terugkomst omgeleid naar RAF Dunsfold, Surrey vanwege een tekort aan benzine en problemen met het landingsgestel.

Bij de landing om 06.10 uur zwaaide het 90 graden naar stuurboord. De piloot probeerde opnieuw de lucht in te gaan, maar stortte neer tegen bomen vlak bij de grens. Geen van de bemanningsleden raakte gelukkig gewond.

Twee dagen later, op 22 februari 1944, verloor mijn familie in Nijmegen, Nederland, een van hun kinderen in deze verschrikkelijke oorlog.
Gerard Bakker
Wat betreft zijn zus Miep (Mara) Bakker:
Daan
van Haalen
Antoon Schreven
Henk
Schreven
Gerard
Bakker
Henk
Puts
Tonny
van Megen
Karel
Zwarts
Willy
Becks
Gerard woonde op de Broerdijk 107 in Nijmegen, Nederland.
Ons gezin bestond uit vader en moeder en twee zussen. Gerard was de oudste van de kinderen.
Zijn school was aan de Hertogstraat, omdat de Duitsers de school aan de Koolemans Beynestraat hadden bezet..

Elke ochtend haalde Carel Zwarts mijn broer op. Gerard pakte zijn ontbijt, kuste mijn moeder en ging naar school.
Op die verschrikkelijke 22 februari was het wel even wat anders. Hij had een dubbeltje voor de tram overgehouden, gaf moeder een kus en vertrok. Hij was al uit het tuinhek toen hij plotseling weer terugkwam om moeder een kus te geven. Dat is wat mijn moeder zich altijd herinnerde.
Het ongelooflijke lawaai van het bombardement zal ik nooit vergeten. We waren doodsbang voor Gerard, die, in tegenstelling tot zijn neef Albert Cox en verschillende andere kinderen, nog steeds niet thuis was.

Mijn moeder bracht mijn zus naar de buren en samen gingen we naar de stad om Gerard te zoeken.
Bij de wedren werden we teruggestuurd en uiteindelijk bereikten we op de een of andere manier het Wilhelmina Ziekenhuis. Ik mocht niet naar binnen. Ik weet nog dat mijn moeder doodsbleek naar buiten kwam.
Overal had ze doden en kreunende zwaargewonden gezien. Tegen zoveel ellende was ze geen partij. De broer van mijn moeder ging mijn vader ophalen van zijn werk bij Alewijnse en samen gingen ze verder met zoeken.
In het Wilhelmina Ziekenhuis was iedereen in en uit, op zoek naar vermiste familieleden. Daar vond mijn vader Gerard, tussen vele andere doden. Mijn vader was kapot van verdriet. Hij heeft Gerard tussen de doden weggehaald en apart gelegd.
Later hoorden we dat veel jongens de tram hadden gemist en dat ze naar de volgende halte op het Kelfkensbos waren gelopen waar ze door een clusterbom waren geraakt.
Het moet verschrikkelijk zijn geweest, zoveel doden en gewonden op één plek.
Henk van Kleef, die ernstig gewond raakte, maar het overleefde, zei dat mijn broer hem had verteld dat "hij het zo verschrikkelijk koud had." Dat waren zijn laatste woorden.
Naast mijn broer Gerard stierven ook zijn goede vriend Carel Zwarts en hun medestudenten Willy Becks, Daantje van Halen, Tonnie van Megen, Henkie Puts en Antoon en Henkie Schreven op het Kelfensbos.
Ze werden begraven vanuit de Christuskoningkerk op de begraafplaats aan de Daalseweg in één graf.

 Februari 1944

21st

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

 

22nd

15 vliegtuigen zijn gereed voor operaties in de late avond,

Weer: Er waren de hele dag door regelmatig buien, vergezeld door dikke, zware wolken, waardoor het zicht werd beperkt tot matig. Maar omdat het weer niet opklaarde, werd de operatie later geannuleerd.

 

23th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944