Februari 1944 |
15th |
Vanavond is het de negende operatie van William Uyen.
Na een rustperiode van ruim 2 weken voor de reguliere bommenwerpersquadrons, 891 vliegtuigen - 561 Lancasters, 314 Halifaxen en 16 Mosquito's - werden richting Berlijn gestuurd. Dit was de grootste luchtmacht die naar Berlijn werd gestuurd en de grootste niet-1.000 bommenwerpersmacht die naar welk doel dan ook werd gestuurd. Het was ook de eerste keer dat er meer dan 500 Lancasters en ruim 300 Halifaxen werden gestuurd. De Duitse verkeersleiders waren in staat de bommenwerpersstroom in kaart te brengen kort nadat deze de Engelse kust had verlaten, maar de zwaai naar het noorden boven Denemarken voor de naderingsvlucht bleek voor veel Duitse jagers te ver weg. De Duitse verkeersleiding beval de jagers niet boven Berlijn te vliegen, waardoor het doelgebied vrij bleef voor het luchtafweergeschut (Flak), maar veel jagers negeerden hen en vielen bommenwerpers boven de stad aan. De afleiding naar Frankfurt-aan-Oder leverde geen aangetrokken jagers op. 43 vliegtuigen - 26 Lancasters en 17 Halifaxes - gingen in deze missie verloren. 23 Oboe Mosquito's vielen 5 nachtjagervliegvelden in Nederland aan, 43 Stirlings en 4 Pathfinder Halifaxes voerden mijnenlegging uit in Kiel Bay, 24 Lancasters van No 8 Group voerden een afleidingsaanval uit op Frankfurt aan de Oder en 9 vliegtuigen voerden RCM-vluchten uit en 14 Mosquito's voerden Serrate-patrouilles uit. Een Serrate Mosquito was het enige verloren vliegtuig. 2 Mosquito's naar Aken, 6 Stirlings- en 6 Wellingtons-mijnen leggen bij de kust van Bayonne en Lorient, 48 vliegtuigen voor verzetsoperaties. 1 Stirling verloren tijdens een verzetsvlucht. Berlijn was het grootste deel van de aanval bedekt door wolken. Zware bombardementen vielen op de centrum- en zuidwestelijke districten en enkele van de belangrijkste oorlogsindustrieën van Berlijn werden getroffen, waaronder het grote gebied rond Siemensstadt. |
No.78 Squadron |
26 vliegtuigen gereed gemaakt voor operaties, 1 vliegtuig steeg niet op.
Voor deze operatie moest het grondpersoneel vanwege het aantal met meer snelheid werken aan vliegtuigen die gedetailleerd waren. De LV815, LV814, HX355, LV788, LV820, LW589, LV799, LV798?, LW367, LV816, LV816?, LV794, HX241, LW547, LW520, LW507, LX748, LW518, LW510 (met LeB lanc), LW511, LW517 , LK762, LV813, LW519, LK763 en LV798 werden voor deze operatie ingezet. |
|
Geen verliezen boven vijandelijk gebied, maar helaas wel één boven Engeland. |
Handley Page Halifax BIII |
LV798 EY-A
|
Februari 15th 1944 |
Target Berlin |
Airborn: |
17:18 hour, Breighton Yorkshire. |
|
Bombing on, |
22.000ft. at 21:29 hour |
|
Crashed: |
into the sea off scarborouch. |
||
bemanning LV798 EY-A |
|
|
|
155256 |
F/L Shard, Robert Nathan. |
(Capt) |
Runnymade Memorial panel 203 |
R/136319 |
W/O Fowlers, James |
(Nav) |
Blantyre Cemetery Scotland |
J/23464 |
F/O Uyen, William |
(Bomb.) |
Survived |
1198516 |
Sgt. Forder, J.R. |
(W/Op) |
Runnymade Memorial panel 203 |
1605215 |
Sgt. Clark, Kenneth Edward |
(F/Eng) |
Runnymade Memorial panel 203 |
1309536 |
Sgt. Walton, N. |
(MU) |
Runnymade Memorial panel 203 |
2216149 |
Sgt. Iddon, William (Bill) |
(RG) |
UK. Nort Meols Churchyard |
Lost on Returning |
LV798 EY-A |
Vandaag was William Uyen bezig met zijn negende operatie, maar dit keer met een andere bemanning. F/L Shard vertrok met de LV798 om 17:18 uur vanaf vliegbasis Breighton. Na het bombarderen van Berlijn om 21:29 uur van een hoogte van 22.000 ft op de rode en Groene T.I. flares en bij het verlaten van het doel bleek het onderstel van de LV798 EY-A neergelaten te zijn en niet op te trekken. De resulterende weerstand verhoogde het benzineverbruik, maar de piloot had het gevoel dat hij nog steeds de basis kon bereiken. Toen ze boven het Engelse platteland ontdekten dat ze bijna geen brandstof meer hadden, stuurde kapitein Shard om 00:39 uur het vliegtuig richting de zee en beval de bemanning om uit het vliegtuig te springen. William Uyen was de eerste die het vliegtuig verliet met de zee in zicht en landde op 800 yards (730 meter) van de kust. Van de rest, inclusief het vliegtuig, wordt aangenomen dat ze in zee zijn beland. De lichamen van radiotelegrafist James Fowler en staartschutter William Iddon zijn uit de zee geborgen. (bij Scarborough) |
Returned early |
LV820 EY-F |
F/L Watson vertok om 17:16 uur vanuit Breighton. Keerde echter vroeg terug vanwege problemen met de binnenste stuurboord motor op de positie 55.03N/03.58E. Bommen werden veilig gedropt en de landing op de thuisbasis volgde om 20:16 uur. (de LV820 stortte later neer tijdens de aanval van 12/13 juni 1944.
|
Returned early |
LV798 |
F/L Bennett koos het luchtruim vanaf vliegbasis /breighton om 17:12 uur. Keerde vroeger terug boven Denemarken vanwege problemen met de Stuurboord binnenmotor en de lage oliedruk. Verste punt bereikt op 55.10N/10.00E. Bommen werden veilig afgeworpen. De LV798 landde om 22:54 uur op vligbasis Breighton.
|
Returned early |
LW511 EY-Z |
De LW511 onder leiding van F/L Hurley vertrok om 17:36 uur vanuit Breighton. Keerde vroeg terug vanwege problemen met de stuurboord-binnen motor en de oliedruk daalde, 80 km uit de Kust van Engeland op 54.32N/01.51E. (LW511 stortte neer tijdens de aanval van 6 oktober 1944).
|
Returned early |
LW816 EY-N? |
F/O Crawford koos het luchtruim met de LV816 om 17:21 uur vanaf Breighton en Is vroeg teruggekomen vanwege zuurstofproblemen bij de bommenrichter. Verste punt berijkt midden Denemarken op 55.15N/09.00E. Bommen veilig gedropt in zee. Landing op Breighton om 22/;15 uur. (de LV816 stortte neer tijdens de inval van 19/20 februari 1944).
|
Returned early |
HX241 EY-P |
W/O Broadhurst vertrok met de HX241 om 17:25 uur vanaf Breighton. Omgedraaid vanwege zuurstofproblemen bij de boordwerktuigkundige en de piloot. Nadat de piloot het masker had aangesloten op de positie van de 2e piloot, net voordat hij de kust van Denemarken bereikte op 55.18N/08.32E, beloot hij terug te keren naar de basis (de HX241 stortte later neer tijdens de aanval van 30/31 maart 1944).
|
Returned early |
LW520 |
De LW520 met F/S Lovatt aan de stuurknuppel, vertrok om 17:29 vanuit breighton, moest echter vroeg terug vanwege mogelijke zuurstof problemen bij de Navigator boven de Noordzee op 54.45N/02.30E. Bommen veilig afgeworpen om 18:50 uur. Retourvlucht ingezet en landde veilig om 22:04 op de landingsbaan van Breighton. |
Returned early |
LW367 EY-L |
Sgt. Boswell vertrok om 17:23 uur vanaf Breighton, maar keerde vroeg terug vanwege kompas storing en was 15 minuten te laat op ETA aan de vijandelijke kust, bij SYLT. Bommen veilig afgeworpen. (de LW367 stortte neer tijdens de aanval van 19/20 februari 1944). |
Returned early |
LW547 |
De LW547 met Sgt. Mockler koos het luchtruim om 17:31 uur.en keerde terug omdat het elektrische verwarmingspak van de achterste schutter niet functioneerde en hij veel last had van de kou i.s.m. reuma. Verste bereikpunt op 54.25N/01.35E. Bommen veilig gedropt in zee. Landingsbaan van Breighton weer gehaald om 22:04 uur. |
Landed elsware |
LW518 |
W/O Withers vertok om 17:34 uur vanaf Braeighton Het primaire doel werd om 21.38 uur bereikt en gebombardeerd vanaf een hoogte van 21.000 voet. Doel geidentificeerd door rood/groene T.I. flares landde bij terugkeer op RAF Coltishall vanwege motorstoringaan de liks-buiten motor.. (de LW518 stortte later neer bij de aanval van 24 maart 1944) |
In Combat |
LW519 |
Opgestegen om 17.24 uur vanuit Breighton met als piloot F/S McCarthy. Op weg naar Berlijn kreeg de LW519 confrontaties met verschillende Duitse vliegtuigen. Uiteindelijk werd Berlijn gehaald en liet de bommenrichter F/S Morin zijn lading vallen om 21:31 uur. Al het geschut was vastgevroren. Landing op Breighton om 23:45 uur.
Wat het gevechtsrapport betreft: om 20.31 uur, zonder maan en wolken op 11.000 voet, ontmoette de LW519 zijn eerste Duitse vliegtuig voor deze nacht, op een hoogte van 23.000 voet ten noordoosten van Kiel op positie 54.50N /11.15E. met een IA.S. Van 160, richting 107 (T). De eerste indicatie van een vijandelijk vliegtuig was visueel. ME 210 gezien in bakboordkwartier op ongeveer 600 yards. staartschutter Sgt. Dalton gaf opdracht een 'kurkentrekker' actie naar bakboord te sturen en opende het vuur op ongeveer 500 yards. Beide boordschutters Sgt. Dalton en sergeant. Nott ging toen vuren, maar alle boordkanonnen in beide koepels liepen vast en konden niet worden ingezet vanwege ijsvorming. Vijandelijke vliegtuigen braken weg, maar beide boordschutters wisten niet waar ze zich bevonden dankzij de geweldige Gee tijdens de verwoestende actie. Er werden geen treffers of schade gemeld aan het eigen vliegtuig en er werden geen treffers opgeëist door de boordschutters. Om 21.21 uur werd het volgende vijandelijke vliegtuig gezien, toen de LW519 zich op 22.000 voet bevond, koers 135 (T) met een snelheid van 160 I.A.S. een J.U.88 voor het eerst recht achteruit gezien op 400 yard ten noorden van Berlijn op locatie 53.00N /13.10E. De piloot kreeg onmiddellijk het bevel een 'kurkentrekker' te maken, omdat alle achterwaartse boordkanonnen onbruikbaar waren. Dit werd uitgevoerd door de piloot, die door het opvolgen van de bevelen van de boordschutters kon voorkomen dat de J.U.88 hen goed onder vuur kon nemen. Het vijandelijke vliegtuig naderde echter tot op 300 yard afstand en opende het vuur, alvorens weg te breken naar stuurboord schuin naar beneden. De J.U.88 werd vervolgens uit het oog verloren. Er werd geen schade geleden door de bommenwerper.
9 minuten later om 21.30 uur op een hoogte van 21.000 voet koers 165 Magnetic met een snelheid van 200 I.A.S. De LW519 maakte opnieuw zijn derde ontmoeting met een J.U.88 die direct boven het doel werd gespot en vanaf stuurboord op 700 yard naar beneden kwam. Het vijandelijke vliegtuig kwam recht achterop binnen, richtten zich horizontaal op en openden het vuur op 400 yard afstand. De piloot kreeg van de achterste schutter het bevel voor te kurkentrekker uit te voeren. Het vijandelijke vliegtuig kwam op 200 yard afstand nog steeds schietend binnen en brak weg naar bakboord. De boordschutters waren ervan overtuigd dat als hun kanonnen niet onbruikbaar waren geweest als gevolg van ijsvorming, ze het vijandelijke vliegtuig als vernietigd hadden kunnen claimen. en opnieuw werd er door ontwijkende maatregelen geen schade aan de bommenwerper toegebracht. En opnieuw om 21.32 uur op 18.000 voet, toen ze het doel verlieten, zagen de boordschutters een M.E.110 achterop komen op 400 yard. Er werd onmiddellijk opdracht gegeven om de kurkentrekker naar bakboord te maken. De jager opende op 400 yard met een korte vuurstoot en brak weg terwijl hij naar bakboord schuin naar beneden dook. De achterste en middelste boordschutter konden nog steeds niet terugschieten, omdat beide kanonnen nog steeds bevroren waren vanwege de intense kou. Er werd geen schade gemeld die door het gevechtsvliegtuig aan de bommenwerper was veroorzaakt. |
Februari 1944 |
16th |
22 vliegtuigen gereed gemaakt voor operaties, later geannuleerd. Weer: Bewolkt met regen en slecht zicht de hele dag, later verbeterend naar redelijk met goed zicht. |
|
17th |
22 vliegtuigen gereed gemaakt voor operaties, later geannuleerd. Weer: Overwegend redelijk met af en toe een regenbui en natte sneeuw. |
|
18th |
24 vliegtuigen gereed gemaakt voor operaties, later geannuleerd. Weer: Bewolkt met af en toe wat lichte natte sneeuw. Zichtbaarheid matig. |
|
19th -- 28th |
William Uyen is met verlof. |