Navigation
    Le Mans,   
Maart 13, 1944
     Frankfurt,    
Maart 18, 1944








Targer:
Stuttgart

 Maart  1944

 15th

William Uyen is nog steeds op verlof na zijn crash, dus deze nacht staat er geen operatie gepland voor William.

 

3 aanvalslinies vandaag.

 

863 vliegtuigen, 617 Lancasters, 230 Halifaxes en 16 Mosquitoes. Taget Stuttgart.

De Duitse vluchtleiding splitste zijn troepen in 2 delen.

De bommenwerper vloot vloog over Frankrijk bijna tot aan de Zwitserse grens voordat ze naar het noordoosten afbogen om Stuttgart te naderen. Dit vertraagde de Duitse jagers die contact maakten met de

bommenwerperstroom, maar toen de Duitse jagers arriveerden, vlak voordat Stuttgart werd bereikt, volgden de gebruikelijke hevige gevechten.

37 vliegtuigen, 27 Lancasters en 10 Halifaxes gingen verloren. 4,2% van de troepenmacht.

2 van de Lancasters landden in Zwitserland.

Tegenwind vertraagde de opening van de aanval en dezelfde wind kan de oorzaak zijn geweest van het feit dat de

Pathfinder-markering ver achter het doel viel, ondanks de heldere weersomstandigheden.

Een deel van de eerste bombardementen vond plaats in het centrum van Stuttgart, maar het grootste deel vond plaats in het open veld ten zuidwesten van de stad. De Akademie werd beschadigd in het centrum van Stuttgart en er werd wat huisvestiging verwoest in de zuidwestelijke buitenwijken.

 

140 vliegtuigen, 94 Halifaxes, 38 Sterlings en 8 Mosquitoes. Doelwit Amiens-treinstations.

2 Halifaxes en 1 Sterling gingen verloren tijdens deze actie.

 

22 Lancasters van 5 Group naar een vliegtuigmotorenfabriek in Woippy bij Metz. Aanval afgebroken.

 

Ondersteuning en kleine operaties: 17 Mosquitoes naar Duitse doelen en 10 Mosquitoes naar vliegvelden in Holland.

2 C.R.M.-missies, 11 Serrate-patrouilles, 2 Sterling-mijnenleggers voor de kust van Texel, 31 vliegtuigen op verzetsmissies,     18 O.T.U.-missies.

 

Totale inspanning voor de nacht: 1116 missies, 41 vliegtuigen verloren.

No.78 Squadron

23 vliegtuigen zijn gedetailleerd voor operaties, doel Stuttgart, 19 vliegtuigen bereikten en vielen het doel aan

dat werd geïdentificeerd door groene en rode T.I.-markeringen. De gloed van branden was te zien door

de wolken. Bemanningen meldden dat P.F.F.-markeringen niet erg geconcentreerd waren, en als gevolg daarvan werd de aanval verspreid. Twee vliegtuigen keerden vroegtijdig terug vanwege de brandstofpomp om de tanks te overbelasten die u/s was. 2 vliegtuigen stegen niet op, één vanwege schade aan het asfalt tijdens het oplopen, en de andere had een toerentaldaling in één motor. Voor deze nacht slaagde de grondploeg erin om de LW518, LV815, LW515, HX355, LV788,

LV589, LV799, LK749, LV796, LW519, LV795, LV901, LW512, HW241, LV872, LV876, LV868,

LW510, LW511, LW512 en LK762 in de lucht te krijgen.

 

Er zijn geen vliegtuigen verloren gegaan bij deze aanval.

Raid over  Stuttgart

Returned early

LW518

F/S Carter keerde alweer vroeg terug vanwege tekort aan benzine door een defecte brandstoftransportpomp. Verste punt bereikt 49.23N 00.07W.

Bommen in zee gegooid.   Weer geland om 22.39 uur op vliegveld Breighton.

Returned early

LW512

F/S Hampson keerde nadat hij was opgestegen om 19:09 uur, vroeg terug vanwege benzine-tekort door een defect aan de brandstoftransportpomp.   Verste punt bereikt 48.16N 01.12E.

Bommen in zee gegooid en ondanks alles toch nog veilig geland om 23.37 uur op Breighton.

Maart 1944

16th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

 

17th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944

Landed

at Ford

LV 796

F/S Bennet koos het luchtruim vanaf vliegbasis  Breighton om 18:59 uur .    De bommen werden om 23:21 uur, vanaf een hoogte van 22.000 ft afgeworpen na het zien van 2 rode T.I.'s

De aanval op Stuttgart leek nogal verspreid.

Op de teruweg kregen ze problemen met de bakboord buitenste motor, waardoor ze moesten uitwijken  naar vliegbasis Ford, alwaar ze om 02:15 uur landden.

Landed

at Ford

 

HW 241

F/O Harris vertrok om 18:57 uur  vanaf Breighton en wilde zijn Bommenrichter F/S Preece op de bereikte locatie het vliegtuig laten overnemen maar de bommenrichter apparatuur was defect geraakt dus werd de bommenlading om 23:30 uur op zicht afgeworpen vanaf een hoogte van 21.000 ft

Op de terugreis bleek er een tekort te zijn ontstaan aan brandstof, waardoor zijom 02:33 uur gedwongen waren te landen op vliegbasis Ford.

Landed

at Ford

 

LV515

F/S Buchanan steeg op om 19:11 uur vanaf vliegbasis Breighton. Wist zijn bommenlading vanaf een hoogte van 20.000 ft door zijn bommenrichter Sgt. McKenzie in het centrum van de T.I.'s te droppen en keerde weer huiswaarts.  Landde uiteindelijk eerder om 02:10 uur op vliegbasis Ford.

Landed

at Odiham

 

LV872

P/O Downs vertrok om 19:21 uur vanaf Breighton, bombardeerde het primaire doel om 23:30 uur van een hoogte van 20.000 ft.
Was gedwongen om op de terugweg om 02:35 uur te landen op vliegbasis Odiham, ten zuid-westen van London.

Landed

at Odiham

 

LW511

F/S Cleas vertrok om 19:19 uur vanaf vliegbasis Breighton. Na een succesvolle missie boven Stuttgart keerde hij weer terug naar Engeland en landde iteindelijk om 02:45vuur op vliegveld Odiham.

Landed

at Odiham

 

LV876

F/L Hurley steeg op van vliegbasis Breighton om 19:05 uur waarna bommenrichter F/S Malcolme

om 23:34 uur op een hoogte van 20.000 ft de bommen liet vallen  op de door de Pathfinders T.I.'s gemarkeerd doel.

Ok voor hun was op de tergweg een gemeten tekort aan brandstof, waardoor ook zij om 02:40 uur  gedwongen waren te landen op vliegbasis Odiham.

Landed at

Stanton-Hartcastle

 

LW519

F/O Crawford vertrok om 19:08 uur vanaf Breighton en landde na een succesvolle missie weer om 02:34 uur op vleigbasis Stanton-Hardcastle.