Target:
Nuremburg

 Maart  1944

 30th

Vanavond was dit de 27e operatie van No.78 Squadron tijdens de luchtslag om Berlin.

Geloof het of niet, maar voor William was dit helaas op een vrijdag en ook nog zijn 13e actieve operatie tijdens deze luchtslag.

 

Laatste dag van de slag om Berlijn.

 

Dit zou normaal gesproken de maan-stand-down periode zijn geweest voor de Main Force, maar een raid op het verre doelwit Neurenberg werd gepland op basis van een vroege voorspelling dat er beschermende hoge wolken zouden zijn op de uitgaande route, wanneer de maan zou opkomen, maar dat het doelgebied vrij zou zijn voor grondgemarkeerde bombardementen. Een Meteorological Flight Mosquito voerde een verkenning uit en meldde dat de beschermende wolken waarschijnlijk niet aanwezig waren en dat er wolken boven het doelwit konden zijn, maar de raid werd niet geannuleerd.

 

Er werden 795 vliegtuigen uitgezonden - 572 Lancasters, 214 Halifaxes en 9 Mosquitos.

 

De Duitse controller negeerde alle afleidingen en verzamelde zijn jagers bij 2 radiobakens die toevallig op de route naar Neurenberg stonden.

De eerste jagers verschenen net voordat de bommenwerpers de Belgische grens bereikten en een hevige strijd in het maanlicht duurde het volgende uur. 82 bommenwerpers gingen verloren op de heenweg en in de buurt van het doel.

De actie was veel minder op de terugvlucht, toen de meeste Duitse jagers moesten landen, maar in totaal gingen 95 bommenwerpers verloren - 64 Lancasters en 31 Halifaxes, 11,9 procent van de uitgezonden troepenmacht.

Het was het grootste verlies van Bomber Command in de oorlog.

 

49 Halifaxes legden mijnen in het gebied Helgoland, 13 Mosquitos naar nachtjagervliegvelden, 34 Mosquitos op afleidingen naar Aken, Keulen en Kassel, 5 RCM-vluchten, 19 Serrate-patrouilles. Geen vliegtuigen verloren.

 

3 Oboe Mosquito's naar Oberhausen (waar 23 Duitse burgers die wachtten om naar een openbare schuilkelder te gaan, werden gedood door een bom) en 1 Mosquito naar Dortmund, 6 Stirlings legden mijnen voor de kust van Texel en Le Havre. 17 vliegtuigen op verzetsmissies, 8 OTU-vluchten.

1 Halifax neergeschoten tijdens dropping van verzetsagenten boven België. 

No.78 Squadron

18 vliegtuigen zijn ingedeeld voor operaties, doel Neurenberg. 2 vliegtuigen zijn niet opgestegen,

9 vliegtuigen bereikten het doel en vielen het aan.

 

Vanmiddag plaatste het grondpersoneel de bommen en vulde de LK748, LV795, LV901, HX241, LV899, LW515, LV916, LW515, LV916, LV788, LV869, LV915, LV949, LV876, LV905, LW511, LW520 en LK762 met brandstof voor een lange vlucht naar Neurenberg.

 

 

Bij deze aanval op Neurenberg gingen helaas 3 vliegtuigen verloren.

Raid over Nuremburg

 

Handley Page Halifax BIII

 

 HX 241 EY-P

 

Maart   30th 1944

 Target Nuremburg

 Airborn:

 22:23 hour, Breighton Yorkshire.


 

 Combat:

 at 01:10 hour.



 Crashed:

 01:15 hour, (Stad)Allendorf.

 

 

 

 

Bemanning HX241 EY-P

F/O Hudson, H.

(Capt)



 F/L Taylor, A

 (Nav)



 F/O Uyen, William

 (Bomb)



 Sgt. Monks, H.

 (W/Op)



 Sgt. Hillis, J.

 (F/Eng)


 

 Sgt. Nugent, Leslie

(MU)

 

 

 Sgt. Morris, J.

(RG)

 

Returned early

LV916

F/L Gorden- Davis vertrok vanaf Breighton om 22:13 uur. Verliet de missie en keerde eerder terug omdat de parachute van de radiotelegrafist per ongeluk openging. Het verste punt werd bereikt op 15 km ten oosten van Thetford op 52.37N/01.0.   Landde weer op Breighton om 00:25 uur.

Returned early

LV949

F/S Bennett verliet de startbaan van Breighton om 22:09 uur. Keerde eerder terug omdat de buitenste motor aan bakboord problemen gaf.

De bommen werden veilig in zee afgeworpen. Keerde om en landde weer op Breighton om 01:40 uur.

 

Returned early

LV905 EY-W

F/S Wilson vertrok van af Breighton om 22:05 uur maar keerde terug naar huis vanwege motorstoring.

Verste positie 50:30N/06:40E nabij het duitse plaatsje Nettersheim, waar hij zijn bommenlading liet droppen. Geen resultaten gezien vanwege dikke bewolking. Landde weer op Breighton om 05:30 uur.

 

Returned early

LW520

Missie afgebroken door F/S Claas, nadat hij om 22:03 uur was vertrokken van vliegbasis Breighton en een reis van iets meer dan een uur had afgelegd.verste punt bereikt op 52.30N/00.20E. bij Littleport. Terug gekeerd via de Noordzee waar de bommen veilig in zee werden afgeworpen. Weer veilig geland op Breighton om 00:28 uur.

In Combat

LW901 EY-N

F/S Boswell vertrok om 22:02 vanaf Breighton. In gevecht tijdens de vlucht over Koblenz op 22.000 ft.

 

Voor een gevechtsrapport: om 00.31 uur op een positie van 50.31Noord / 07.50Oost, werd een ongeïdentificeerd vijandelijk vliegtuig gezien door Staartschutter Sgt. Chittenden toen de LW901 uitvloog met een snelheid van 160 I.A.S. Bakboordk schuin omhoog op 900 voet. Sgt. Mc.Cullogh gaf bevel om te duiken op een afstand van twee voet.

Het vijandelijk vliegtuig opende het vuur op 600 yards met een lange salvo en bijna 200 voet.

Sgt. Mc.Cullogh opende het vuur op 400 voet met slechts één kanon dat ongeveer 10 schoten afvuurde.

Middenboven Sgt. Chittenden kon geen zicht krijgen op het vijandelijke vliegtuig om te vuren.

Vijandelijk vliegtuig brak uit naar stuurboord schuin omhoog en werd waargenomen met een wit licht. Staartschutter Mc.Cullogh kon slechts 10 schoten afvuren met één kanon omdat alle kanonnen stopten in positie nr. 2. Om 00.37 uur zag de achterste schutter voor het eerst een tweede onbekend eenmotorig vijandelijk vliegtuig op stuurboord, op 800 meter afstand. De achterste schutter Mc.Cullogh gaf de piloot F/S Boswell het bevel om stuurboord te 'kurkentrekken' en het vijandelijke vliegtuig opende het vuur met

een korte salvo onmiddellijk nadat het bevel was gegeven. Het vijandelijke vliegtuig ging verloren in de kurkentrekker actie, dus een uitbraak werd niet waargenomen.

De boordschutters konden niet vuren omdat het vijandelijke vliegtuig uit het oog verloren was.

Het vijandelijke vliegtuig vuurde nog een korte salvo af.

In Combat

LK748 EY-L

Vliegend over het bos ten noordwesten van Selters (50,37N / 08.30E)

met een snelheid van 160 I.A.S. Op 22.000 voet.

 

Voor een gevechtsrapport: Om 00.38 uur zag de achterste schutter Sgt. Wilson de JU88 voor het eerst op bakboordkwartier iets hoger op 500 yards afstand. Hij gaf een gevechtsmanoeuvre om naar bakboord te duiken. De JU88 opende het vuur iets voordat de achterste schutter Sgt. Wilson het vuur beantwoordde op 300 yards.

De JU88 stopte met vuren op 250 yards afstand, maar naderde op 100 yards afstand voordat hij naar stuurboord schuin naar beneden brak en uit het zicht raakte. De achterste schutter vuurde 20 schoten op elk kanon. Maar de kanonnen stopten met vuren vanwege de stop van nr. 1. Mid-upper P/O Sanderson slaagde erin om een ​​korte salvo van twintig schoten af ​​te vuren met twee kanonnen toen de JU88 wegbrak.

Geen treffers waargenomen op vijandelijke vliegtuigen.

In Combat

LV795 EY-H

F/L Cooper vertrok om 22:26 uur vanaf Breighton en kwam in gevecht op 50.32N / 09.40E, vliegend op 0.49 uur op 21.500 voet met een snelheid van 165 I.A.S.

Koers 094 Magnetisch.  Dropte zijn bommenlading om 01:22 uur. Landde weer veilig om 05:53 op Breighton.

 

Voor als gevechtsrapport: Achterste schutter Sgt. Taylor zag als eerste een F.W.190 recht achter en ver onder op een afstand van 900 yards. Voordat hij het vijandelijke vliegtuig zag, had de achterste schutter de piloot laten weten dat de intercom uitviel toen de toren naar bakboord werd gedraaid.

De F.W.190 bewoog van recht achter naar bakboord en toen achterste schutter Sgt. Taylor probeerde een gevechtsmanoeuvre uit te voeren, kon de piloot de instructies niet meer horen. Tegen de tijd dat de achterste schutter via de intercom kon doordringen en de piloot waarschuwde, was het vijandelijke vliegtuig tot op 600 yard genaderd. Op 500 yard maakte het eigen vliegtuig een duikvlucht naar bakboord en opende de achterste schutter het vuur met een lange salvo. Er werden treffers waargenomen die het vijandelijke vliegtuig binnendrongen dat verticaal klom, en de achterste schutter kon een lange salvo afvuren onder de F.W.190 die onmiddellijk in vlammen opging en recht naar beneden dook. Drie bemanningsleden zagen het vijandige vliegtuig (E.A.) naar beneden gaan en exploderen toen het de grond raakte.

 

Het vijandelijke vliegtuig opende het vuur niet en wordt als vernietigd beschouwd.

Neergeschoten door nachtjager op 31 maart 1944 om 01:15 uur boven Allendorf (nu Stadtallendorf)

Volgens eerdere onderzoeken zou het luitenant Hans Schaefer van de 7. Staffel des Nachtjagdgeschwaders 2 (7./NJG 2) kunnen zijn geweest die met zijn bemanning, radio-operator Sergeant Heinz Manter en schutter Ogfr. Gliebmann Charles, in een Junkers Ju 88C-6 zat die in Langendiebach was vertrokken voor deze missie.
Toen hij van achteren naderde, vuurde de JU 88 zijn kanonnen af, waarbij hij de HX241 net miste, de midden-bovenschutter miste en het vliegtuig in brand zette.
De HX241 EY-P Handley page B Halifax III van het no.78 Squadron. begon zijn run om 22:23 uur als een van de 16 bommenwerpers die opstegen van het vliegveld van Breighton en naar het rendez-vous vlogen boven de Noordzee naar het eerste keerpunt dat was ingesteld op 51° 50' Noord 2° 30' Oost met de Lancasters en Halifaxes van No 1, 3, 4, 5, 6 en 8 Groups die de belangrijkste bommenwerperstroom zouden vormen, op weg naar Neurenberg.
Op dit punt boven de Noordzee begonnen ze aan een gestage klim, waarbij ze alle lichten uitschakelden en toen de bocht voltooid was, volgden ze een koers van 130°. Het leidende vliegtuig stak de Belgische kust over om 23:22 uur op ongeveer 8000 voet en om 23:45 uur bereikte de stroom het volgende keerpunt op 50° 30' Noord 4°36' Oost, net ten zuiden van Charleroi; daar veranderden ze hun koers naar bakboord, klommen geleidelijk naar hun bombardementshoogte om de run naar hun laatste keerpunt voor het doel te maken, bij Fulda Duitsland 50° 32' Noord 10° 36' Oost.

Voor deze nacht werd F/O J.D. Lane vervangen door Sargent John William Morris als staartschutter, omdat de W/C (Wing Commander) hem had gevraagd om een ​​kleine mededeling te vliegen met een ' sprog ' of rookie crew die niet over Duitsland had gevlogen. De juiste navigator, Robertson, uit Saskatoon was ziek en kon niet vliegen. (Hij was altijd luchtziek, maar vloog). Het was iets ernstigers die nacht.
Robertson ging uiteindelijk verloren op 21 november 1944

Helaas haalde de HX241 het laatste keerpunt niet, omdat ze werden neergeschoten door een vijandelijk vliegtuig boven Stadtallendorf, ongeveer 30 km ten noorden van de geplande route. Zoals de enige overlevende Leslie Nugent van de HX241 vertelde na de aanval door een nachtjager:
"Ik realiseerde me dat het vliegtuig gedoemd was en dat de rest van de bemanning waarschijnlijk al dood was. Ik zat op mijn knieën en werd steeds zwakker zonder zuurstof en begon te voelen naar het vluchtluik dat zich halverwege mijn eigen torentje en het achterste torentje bevond. Het volgende dat ik wist, was dat ik hard tegen het achterste torentje aan zat. Ik had geen controle over mijn acties, maar iets leidde me terug en voelde onbewust de deurkruk. Eén draai en ik was eruit, door de lucht tollend als een tol.
Ik hoefde niet te springen - de lucht die voorbij raasde, plukte me eruit als een gigantische stofzuiger die een stukje stof opving."
Nadat hij van voor naar achter was beschoten door een nachtjager, naderde de Halifax HX241 al brandend het dorp vanuit het westen, cirkelde één keer en brak doormidden voordat hij neerstortte.
Het grootste deel van het vliegtuig stortte met een volle lading bommen neer op het terrein van de fabriek voor chemische recycling van de huidige Rheinstaße. Het in de lucht gebroken staartgedeelte stortte neer op de plaats van het huidige openluchtzwembad.
Aangezien de voormalige fabrieken in Allendorf fungeerden als explosievenfabrieken, kan men zich zeker voorstellen wat er door de crash van de bommenwerper zou zijn gebeurd, alles kon gebeuren.

F/S Leslie Nugent kwam ongedeerd neer met zijn parachute, maar werd al snel gevangen genomen in Allendorf.
Doordat er niet ver weg bij Erksdorf nog een Lancaster crashte en ook bij Wahlen een bommenwerper werd neergeschoten, konden de Duitse autoriteiten die nacht niet oplossen waar hij zich bevond.
De burgemeester en de lokale bevolking begroeven de zes bemanningsleden op de plaatselijke begraafplaats. De begrafenisdienst werd geleid door de plaatselijke Lutherse predikant.
In alle gevallen werden de graven in het district Marburg goed verzorgd. Er was een eenvoudig houten kruis met het opschrift "Hier ruhen 6 unbekante Englische Flieger – Maerz 1944"

Aan de crash van de Halifax bij Allendorf herinnert zich vandaag de dag niet veel meer.
Alleen in een museum in Ebsdorfergrund staat nog een van de Browning Machineguns van de bommenwerper, die op het inslagpunt in het bos werd gevonden.

 Lost in combat

LK762 EY-Z

vertrok om 22:15 op 30 maart 1944 vanaf vliegveld Breighton,

Uitgaande richting het doel, neergeschoten vanaf 22.000 voet door een nachtjager, neergestort nabij Westum in de zuidelijke buitenwijken van Sinzig.

Sgt Ronald Arthur Horton KIA. plot 10.C.7. Sgt Jack J. Ord KIA plot 10.C.9. Sgt Colin Victor Byatt KIA. plot 10.C.11 Sgt James William Love KIA. plot 10.C.5. Sgt J.H.Connoley werd geïnterneerd in kampen L6/357, krijgsgevangene nr. 3421 met Sgt F.R.Wilson, krijgsgevangene nr. 3420. F/O R.D.Holland in kamp L1, krijgsgevangene nr. 4100.

 

Lost in combat

 

LV899 EY-Q

W/O Topping vertrok om 22:19 uur vanaf  Breighton.

Naar huis onderweg, vloog hij te ver naar het noorden van de baan en werd neergeschoten door een nachtjager, crashte 3 km ten zuidwesten van Maybert-Fontaine (Ardennen), 26 km ten noordwesten van Charleville-Mezieres, Frankrijk.

P/O Frederic Wills Topping J/86167 RCAF KIA. Sgt Walter Acklam Littlewood KIA. Sgt T.Lanaghan KIA. F/O William Lorn Cruse J/22072 RCAF KIA. F/S George Dungeon Torbet R/160418 RCAF KIA.

Sgt William Joseph Batchouski KIA . Sgt J.G.Vaughan RCAF KIA.

Lost in combat

 

HX241 EY-P

F/L Hudson steeg om 22:23 op vanaf vliegveld Breighton.  De HX241 werd aanvankelijk uitgegeven aan No.51 Sqdn. Uitgaande richting het doelgebied, neergeschoten door een nachtjager, crashte bij Allendorf (Stadtallendorf), waar de doden aanvankelijk werden begraven. Hun graven bevinden zich nu op de Hanover War Cemetery.

F/L Harry McCormic Hudson J/20047 RCAF KIA. Sgt John Hillis KIA. F/O Alan GeorgeTaylor DFC KIA. P/O William Uyen J/23464 RCAF KIA. Sgt Harrold Monks KIA. Sgt John William Morris KIA.

F/S Leslie Nugent krijgsgevangene, F/S Leslie.Nugent werd geïnterneerd in kampen L6/357, krijgsgevangene nr. 3538.

 

Biografieën van bemanningsleden:

F/Lt Harry McCormick Hudson RCAF, J20047, piloot van (Tampa Bay) Largo, Florida, VS Geplaatst op 78Sqdn op 22-10-1943

F/Lt Alan George Talor. DFC, RAF, 120348 Navigator Vanuit Beckingham, Kent, Engeland Geplaatst bij 78Sqdn op 28-10-1943

F/O William 'Bill' Uyen RCAF, J23464, Bommenrichter

Vanuit Hamilton, Ontario, Canada Geplaatst bij 78Sqdn op 23-10-1943

Sgt John Hillis RAF 1567503, Vluchtingenieur

Vanuit Inver, Co, Antrim, Ierland Geplaatst bij 78Sqdn op 22-10-1943

Sgt Harrold 'Harry' Monks RAF, 1580257, Radiotelegrafist

Vanuit Hyde, Cheshire, Engeland Geplaatst bij 78Sqdn op 22-10-1943

F/Sgt Leslie. Nuggent RAF, 1534643, Airgunner

Pow 3538, Luft 357, Overleefde de oorlog.

Sgt John W. Morris RAF, 1589893, Airgunner

Van Hexham, North Umberland, Engeland Geplaatst op 78Sqdn op 22-10-1943

Navigation
        Essen,     
Maart 26, 1944
   Nuremburg,  
        part 2        








   Onderzoek  en  bevindingen  
William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944