Maart 1944 |
30th |
Vanavond was dit de 27e operatie van No.78 Squadron tijdens de luchtslag om Berlin. Geloof het of niet, maar voor William was dit helaas op een vrijdag en ook nog zijn 13e actieve operatie tijdens deze luchtslag.
Laatste dag van de slag om Berlijn.
Dit zou normaal gesproken de maan-stand-down periode zijn geweest voor de Main Force, maar een raid op het verre doelwit Neurenberg werd gepland op basis van een vroege voorspelling dat er beschermende hoge wolken zouden zijn op de uitgaande route, wanneer de maan zou opkomen, maar dat het doelgebied vrij zou zijn voor grondgemarkeerde bombardementen. Een Meteorological Flight Mosquito voerde een verkenning uit en meldde dat de beschermende wolken waarschijnlijk niet aanwezig waren en dat er wolken boven het doelwit konden zijn, maar de raid werd niet geannuleerd.
Er werden 795 vliegtuigen uitgezonden - 572 Lancasters, 214 Halifaxes en 9 Mosquitos.
De Duitse controller negeerde alle afleidingen en verzamelde zijn jagers bij 2 radiobakens die toevallig op de route naar Neurenberg stonden. De eerste jagers verschenen net voordat de bommenwerpers de Belgische grens bereikten en een hevige strijd in het maanlicht duurde het volgende uur. 82 bommenwerpers gingen verloren op de heenweg en in de buurt van het doel. De actie was veel minder op de terugvlucht, toen de meeste Duitse jagers moesten landen, maar in totaal gingen 95 bommenwerpers verloren - 64 Lancasters en 31 Halifaxes, 11,9 procent van de uitgezonden troepenmacht. Het was het grootste verlies van Bomber Command in de oorlog.
49 Halifaxes legden mijnen in het gebied Helgoland, 13 Mosquitos naar nachtjagervliegvelden, 34 Mosquitos op afleidingen naar Aken, Keulen en Kassel, 5 RCM-vluchten, 19 Serrate-patrouilles. Geen vliegtuigen verloren.
3 Oboe Mosquito's naar Oberhausen (waar 23 Duitse burgers die wachtten om naar een openbare schuilkelder te gaan, werden gedood door een bom) en 1 Mosquito naar Dortmund, 6 Stirlings legden mijnen voor de kust van Texel en Le Havre. 17 vliegtuigen op verzetsmissies, 8 OTU-vluchten. 1 Halifax neergeschoten tijdens dropping van verzetsagenten boven België. |
No.78 Squadron |
18 vliegtuigen zijn ingedeeld voor operaties, doel Neurenberg. 2 vliegtuigen zijn niet opgestegen, 9 vliegtuigen bereikten het doel en vielen het aan.
Vanmiddag plaatste het grondpersoneel de bommen en vulde de LK748, LV795, LV901, HX241, LV899, LW515, LV916, LW515, LV916, LV788, LV869, LV915, LV949, LV876, LV905, LW511, LW520 en LK762 met brandstof voor een lange vlucht naar Neurenberg.
|
|
Bij deze aanval op Neurenberg gingen helaas 3 vliegtuigen verloren. |
Handley Page Halifax BIII |
HX 241 EY-P
|
Maart 30th 1944 |
Target Nuremburg |
Airborn: |
22:23 hour, Breighton Yorkshire. |
|
Combat: |
at 01:10 hour. |
|
Crashed: |
01:15 hour, (Stad)Allendorf. |
||
|
|
|
|
Bemanning HX241 EY-P |
F/O Hudson, H. |
(Capt) |
|
F/L Taylor, A |
(Nav) |
||
F/O Uyen, William |
(Bomb) |
||
Sgt. Monks, H. |
(W/Op) |
||
Sgt. Hillis, J. |
(F/Eng) |
||
|
Sgt. Nugent, Leslie |
(MU) |
|
|
Sgt. Morris, J. |
(RG) |
|
Returned early |
LV916 |
F/L Gorden- Davis vertrok vanaf Breighton om 22:13 uur. Verliet de missie en keerde eerder terug omdat de parachute van de radiotelegrafist per ongeluk openging. Het verste punt werd bereikt op 15 km ten oosten van Thetford op 52.37N/01.0. Landde weer op Breighton om 00:25 uur. |
Returned early |
LV949 |
F/S Bennett verliet de startbaan van Breighton om 22:09 uur. Keerde eerder terug omdat de buitenste motor aan bakboord problemen gaf. De bommen werden veilig in zee afgeworpen. Keerde om en landde weer op Breighton om 01:40 uur.
|
Returned early |
LV905 EY-W |
F/S Wilson vertrok van af Breighton om 22:05 uur maar keerde terug naar huis vanwege motorstoring. Verste positie 50:30N/06:40E nabij het duitse plaatsje Nettersheim, waar hij zijn bommenlading liet droppen. Geen resultaten gezien vanwege dikke bewolking. Landde weer op Breighton om 05:30 uur.
|
Returned early |
LW520 |
Missie afgebroken door F/S Claas, nadat hij om 22:03 uur was vertrokken van vliegbasis Breighton en een reis van iets meer dan een uur had afgelegd.verste punt bereikt op 52.30N/00.20E. bij Littleport. Terug gekeerd via de Noordzee waar de bommen veilig in zee werden afgeworpen. Weer veilig geland op Breighton om 00:28 uur. |
In Combat |
LW901 EY-N |
F/S Boswell vertrok om 22:02 vanaf Breighton. In gevecht tijdens de vlucht over Koblenz op 22.000 ft.
Voor een gevechtsrapport: om 00.31 uur op een positie van 50.31Noord / 07.50Oost, werd een ongeïdentificeerd vijandelijk vliegtuig gezien door Staartschutter Sgt. Chittenden toen de LW901 uitvloog met een snelheid van 160 I.A.S. Bakboordk schuin omhoog op 900 voet. Sgt. Mc.Cullogh gaf bevel om te duiken op een afstand van twee voet. Het vijandelijk vliegtuig opende het vuur op 600 yards met een lange salvo en bijna 200 voet. Sgt. Mc.Cullogh opende het vuur op 400 voet met slechts één kanon dat ongeveer 10 schoten afvuurde. Middenboven Sgt. Chittenden kon geen zicht krijgen op het vijandelijke vliegtuig om te vuren. Vijandelijk vliegtuig brak uit naar stuurboord schuin omhoog en werd waargenomen met een wit licht. Staartschutter Mc.Cullogh kon slechts 10 schoten afvuren met één kanon omdat alle kanonnen stopten in positie nr. 2. Om 00.37 uur zag de achterste schutter voor het eerst een tweede onbekend eenmotorig vijandelijk vliegtuig op stuurboord, op 800 meter afstand. De achterste schutter Mc.Cullogh gaf de piloot F/S Boswell het bevel om stuurboord te 'kurkentrekken' en het vijandelijke vliegtuig opende het vuur met een korte salvo onmiddellijk nadat het bevel was gegeven. Het vijandelijke vliegtuig ging verloren in de kurkentrekker actie, dus een uitbraak werd niet waargenomen. De boordschutters konden niet vuren omdat het vijandelijke vliegtuig uit het oog verloren was. Het vijandelijke vliegtuig vuurde nog een korte salvo af. |
In Combat |
LK748 EY-L |
Vliegend over het bos ten noordwesten van Selters (50,37N / 08.30E) met een snelheid van 160 I.A.S. Op 22.000 voet.
Voor een gevechtsrapport: Om 00.38 uur zag de achterste schutter Sgt. Wilson de JU88 voor het eerst op bakboordkwartier iets hoger op 500 yards afstand. Hij gaf een gevechtsmanoeuvre om naar bakboord te duiken. De JU88 opende het vuur iets voordat de achterste schutter Sgt. Wilson het vuur beantwoordde op 300 yards. De JU88 stopte met vuren op 250 yards afstand, maar naderde op 100 yards afstand voordat hij naar stuurboord schuin naar beneden brak en uit het zicht raakte. De achterste schutter vuurde 20 schoten op elk kanon. Maar de kanonnen stopten met vuren vanwege de stop van nr. 1. Mid-upper P/O Sanderson slaagde erin om een korte salvo van twintig schoten af te vuren met twee kanonnen toen de JU88 wegbrak. Geen treffers waargenomen op vijandelijke vliegtuigen. |
In Combat |
LV795 EY-H |
F/L Cooper vertrok om 22:26 uur vanaf Breighton en kwam in gevecht op 50.32N / 09.40E, vliegend op 0.49 uur op 21.500 voet met een snelheid van 165 I.A.S. Koers 094 Magnetisch. Dropte zijn bommenlading om 01:22 uur. Landde weer veilig om 05:53 op Breighton.
Voor als gevechtsrapport: Achterste schutter Sgt. Taylor zag als eerste een F.W.190 recht achter en ver onder op een afstand van 900 yards. Voordat hij het vijandelijke vliegtuig zag, had de achterste schutter de piloot laten weten dat de intercom uitviel toen de toren naar bakboord werd gedraaid. De F.W.190 bewoog van recht achter naar bakboord en toen achterste schutter Sgt. Taylor probeerde een gevechtsmanoeuvre uit te voeren, kon de piloot de instructies niet meer horen. Tegen de tijd dat de achterste schutter via de intercom kon doordringen en de piloot waarschuwde, was het vijandelijke vliegtuig tot op 600 yard genaderd. Op 500 yard maakte het eigen vliegtuig een duikvlucht naar bakboord en opende de achterste schutter het vuur met een lange salvo. Er werden treffers waargenomen die het vijandelijke vliegtuig binnendrongen dat verticaal klom, en de achterste schutter kon een lange salvo afvuren onder de F.W.190 die onmiddellijk in vlammen opging en recht naar beneden dook. Drie bemanningsleden zagen het vijandige vliegtuig (E.A.) naar beneden gaan en exploderen toen het de grond raakte.
Het vijandelijke vliegtuig opende het vuur niet en wordt als vernietigd beschouwd. |
Lost in combat |
LK762 EY-Z |
vertrok om 22:15 op 30 maart 1944 vanaf vliegveld Breighton, Uitgaande richting het doel, neergeschoten vanaf 22.000 voet door een nachtjager, neergestort nabij Westum in de zuidelijke buitenwijken van Sinzig. Sgt Ronald Arthur Horton KIA. plot 10.C.7. Sgt Jack J. Ord KIA plot 10.C.9. Sgt Colin Victor Byatt KIA. plot 10.C.11 Sgt James William Love KIA. plot 10.C.5. Sgt J.H.Connoley werd geïnterneerd in kampen L6/357, krijgsgevangene nr. 3421 met Sgt F.R.Wilson, krijgsgevangene nr. 3420. F/O R.D.Holland in kamp L1, krijgsgevangene nr. 4100.
|
Lost in combat
|
LV899 EY-Q |
W/O Topping vertrok om 22:19 uur vanaf Breighton. Naar huis onderweg, vloog hij te ver naar het noorden van de baan en werd neergeschoten door een nachtjager, crashte 3 km ten zuidwesten van Maybert-Fontaine (Ardennen), 26 km ten noordwesten van Charleville-Mezieres, Frankrijk. P/O Frederic Wills Topping J/86167 RCAF KIA. Sgt Walter Acklam Littlewood KIA. Sgt T.Lanaghan KIA. F/O William Lorn Cruse J/22072 RCAF KIA. F/S George Dungeon Torbet R/160418 RCAF KIA. Sgt William Joseph Batchouski KIA . Sgt J.G.Vaughan RCAF KIA. |
Lost in combat
|
HX241 EY-P |
F/L Hudson steeg om 22:23 op vanaf vliegveld Breighton. De HX241 werd aanvankelijk uitgegeven aan No.51 Sqdn. Uitgaande richting het doelgebied, neergeschoten door een nachtjager, crashte bij Allendorf (Stadtallendorf), waar de doden aanvankelijk werden begraven. Hun graven bevinden zich nu op de Hanover War Cemetery. F/L Harry McCormic Hudson J/20047 RCAF KIA. Sgt John Hillis KIA. F/O Alan GeorgeTaylor DFC KIA. P/O William Uyen J/23464 RCAF KIA. Sgt Harrold Monks KIA. Sgt John William Morris KIA. F/S Leslie Nugent krijgsgevangene, F/S Leslie.Nugent werd geïnterneerd in kampen L6/357, krijgsgevangene nr. 3538.
Biografieën van bemanningsleden: F/Lt Harry McCormick Hudson RCAF, J20047, piloot van (Tampa Bay) Largo, Florida, VS Geplaatst op 78Sqdn op 22-10-1943 F/Lt Alan George Talor. DFC, RAF, 120348 Navigator Vanuit Beckingham, Kent, Engeland Geplaatst bij 78Sqdn op 28-10-1943 F/O William 'Bill' Uyen RCAF, J23464, Bommenrichter Vanuit Hamilton, Ontario, Canada Geplaatst bij 78Sqdn op 23-10-1943 Sgt John Hillis RAF 1567503, Vluchtingenieur Vanuit Inver, Co, Antrim, Ierland Geplaatst bij 78Sqdn op 22-10-1943 Sgt Harrold 'Harry' Monks RAF, 1580257, Radiotelegrafist Vanuit Hyde, Cheshire, Engeland Geplaatst bij 78Sqdn op 22-10-1943 F/Sgt Leslie. Nuggent RAF, 1534643, Airgunner Pow 3538, Luft 357, Overleefde de oorlog. Sgt John W. Morris RAF, 1589893, Airgunner Van Hexham, North Umberland, Engeland Geplaatst op 78Sqdn op 22-10-1943 |