Maart 1944 |
18th |
Ook deze zaterdag is William Uyen nog steeds op verlof na zijn crash.
846 vliegtuigen, 620 Lancasters, 209 Halifaxes en 17 Mosquitoes. Doelwit Frankfurt. De Duitse jagersmacht werd opnieuw gesplitst. Een deel werd naar het noorden gelokt door de mijnbouwoperatie van Helgoland, maar het tweede deel wachtte in Duitsland en ontmoette de bommenwerperstroom vlak voordat het doel werd bereikt, hoewel de wolken het voor deze jagers moeilijk maakten om veel succes te behalen. 22 vliegtuigen, 12 Halifaxes en 10 Lancasters gingen verloren. 2,6% van de macht. De Pathfinders markeerden het doel nauwkeurig en dit leidde tot zware bombardementen op de oostelijke, centrale en westelijke districten van Frankfurt. |
No.78 Squadron |
24 vliegtuigen zijn gedelegeerd voor operaties, doel Frankfurt, 16 vliegtuigen bereikten en vielen het doel aan, dat werd aangegeven door rode markeringen met gele sterren. De bemanning meldde een redelijke concentratie van branden in het doelgebied, hoewel de aanval over het algemeen verspreid was. Eén vliegtuig keerde vroegtijdig terug vanwege een defecte buitenste stuurboordmotor , een ander vanwege een defect aan navigatie apparatuur. Een ander werd geraakt door flak op weg naar het doel, en raakte zwaar beschadigd. Bommen werden afgeworpen en het vliegtuig keerde terug naar Engeland, Een ander vliegtuig keerde vroegtijdig terug vanwege een defect aan de stuurboord binnenmotor. 4 vliegtuigen zijn niet opgestegen.
Deze nacht slaagde het grondpersoneel er opnieuw in om de LW518, HX355, LV788, LV820, LV903, LK749, LW547, LV795, LV901, LW512, HX241 (EY-P), LV899, LV872, LV877, LV876, LV868, LV905, LW511, LW520 en LX762 in de lucht te krijgen voor deze operatie. |
|
Er zijn geen vliegtuigen verloren gegaan bij deze aanval. |
Maart 1944 |
19th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
|
20th |
11 vliegtuigen werden ingezet, maar later geannuleerd. |
|
21st |
11 vliegtuigen werden ingezet, maar later geannuleerd. |
Returned early |
LW518 |
F/S Carter vertrok om 19:28 vanaf vliegbasis Breighton richting Frankfurt. keerde vroeg terug vanwege een defecte stuurboord buiten motor en lage oliedruk. Verste punt bereikt 50.25N / 0313E. Bommen in zee gegooid. Geland om 22.49 uur op Breighton. |
Returned early |
LK749 |
P/O Crawford steeg om 19:38 uur op vanaf Breighton, keerde vroeg terug vanwege falen van navigatieapparatuur en GEE en S.B.A. defect. Verste punt bereikt 53.40N / 00.40W. Bommen in zee gegooid. Geland om 21.57 uur op Breighton. |
Returned early Landed on Ford |
LW547 |
F/O Murry koos het luchtruim om 19:27 uur vanaf vliegbasis Breighton. keerde vroeg terug omdat hij geraakt was door Flak. Bommen werden in zee gegooid. Landde op vliegbasis Ford op de terugweg. |
Returned early Landed on Bungay |
LV877 |
F/S Wilson vertrok om 19:16 uur vanaf Breighton, maar moest helaas omkeren omdat de stuurboord binnenste motor en de constante snelheidsapparratuur problemen gaven Landde op vliegbasis Bungay bij terugkomst. |