Navigation
     Stuttgart,   
Maart 15, 1944
     Frankfurt,    
Maart 22, 1944









Target:
Frankfurt

Maart  1944

18th

Ook deze zaterdag is William Uyen nog steeds op verlof na zijn crash.

 

846 vliegtuigen, 620 Lancasters, 209 Halifaxes en 17 Mosquitoes. Doelwit Frankfurt.

De Duitse jagersmacht werd opnieuw gesplitst. Een deel werd naar het noorden gelokt door de mijnbouwoperatie van Helgoland, maar het tweede deel wachtte in Duitsland en ontmoette de bommenwerperstroom vlak voordat het doel werd bereikt, hoewel de wolken het voor deze jagers moeilijk maakten om veel succes te behalen.

22 vliegtuigen, 12 Halifaxes en 10 Lancasters gingen verloren. 2,6% van de macht.

De Pathfinders markeerden het doel nauwkeurig en dit leidde tot zware bombardementen op de oostelijke, centrale en westelijke districten van Frankfurt.

No.78 Squadron

24 vliegtuigen zijn gedelegeerd voor operaties, doel Frankfurt, 16 vliegtuigen bereikten en vielen het doel aan, dat werd aangegeven door rode markeringen met gele sterren. De bemanning meldde een redelijke concentratie van branden in het doelgebied, hoewel de aanval over het algemeen verspreid was.

Eén vliegtuig keerde vroegtijdig terug vanwege een defecte buitenste stuurboordmotor , een ander vanwege een defect aan navigatie apparatuur.

Een ander werd geraakt door flak op weg naar het doel, en raakte zwaar beschadigd.

Bommen werden afgeworpen en het vliegtuig keerde terug naar Engeland,

Een ander vliegtuig keerde vroegtijdig terug vanwege een defect aan de stuurboord binnenmotor.

4 vliegtuigen zijn niet opgestegen.

 

Deze nacht slaagde het grondpersoneel er opnieuw in om de LW518, HX355, LV788, LV820, LV903, LK749, LW547, LV795, LV901, LW512, HX241 (EY-P), LV899, LV872, LV877, LV876, LV868, LV905, LW511, LW520 en LX762 in de lucht te krijgen voor deze operatie.

 

Er zijn geen vliegtuigen verloren gegaan bij deze aanval.

Raid over Frankfurt

Maart 1944

19th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

 

20th

11 vliegtuigen werden ingezet, maar later geannuleerd.

 

21st

11 vliegtuigen werden ingezet, maar later geannuleerd.

Returned early

LW518

F/S Carter vertrok om 19:28 vanaf vliegbasis Breighton richting Frankfurt.  keerde vroeg terug vanwege een defecte stuurboord buiten motor en lage oliedruk.

Verste punt bereikt 50.25N / 0313E. Bommen in zee gegooid. Geland om 22.49 uur op Breighton.

Returned early

LK749

P/O Crawford steeg om 19:38 uur op vanaf Breighton, keerde vroeg terug vanwege falen van navigatieapparatuur en GEE en S.B.A. defect.

Verste punt bereikt 53.40N / 00.40W. Bommen in zee gegooid. Geland om 21.57 uur op Breighton.

Returned early

Landed on Ford

LW547

F/O Murry koos het luchtruim om 19:27 uur vanaf vliegbasis Breighton. keerde vroeg terug omdat hij geraakt was door Flak. Bommen werden in zee gegooid.

Landde op vliegbasis Ford op de terugweg.

Returned early

Landed on Bungay

LV877

F/S Wilson vertrok om 19:16 uur vanaf Breighton, maar moest helaas omkeren omdat de stuurboord binnenste motor en de constante snelheidsapparratuur problemen gaven

Landde op vliegbasis Bungay bij terugkomst.

William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944