Navigation
          Berlin,        
Februari 15, 1944
        Stuttgart,      
Februari 20, 1944








Target:
Leipzig

Februari  1944

 19th

William Uyen is met verlof na de crash van 15 feruari..

 

823 vliegtuigen - 561 Lancasters, 255 Halifaxe en 7 Mosquitos. Target Leipzig

78 vliegtuigen - 44 Lancasters en 34 Halifaxes - gingen deze nacht verloren.

 

Dit was een ongelukkige aanval voor Bomber Command. De Duitse vluchtleiders stuurden slechts een deel van hun luchtmacht naar de mijnenleg afleiding in Kiel. Toen de belangrijkste bommenwerpers de Nederlandse kust overstaken, werden ze opgewacht door een ander deel van de Duitse gevechtsmacht en de Duitse jagers die naar het noorden naar Kiel waren gestuurd, keerden haastig terug. De stroom bommenwerpers werd dus tot aan het doel aangevallen.

Er waren nog meer problemen bij het doel omdat de wind niet was zoals voorspeld en veel vliegtuigen het gebied rond Leipzig te vroeg bereikten en in rondjes vliegend moesten wachten op de Pathfinders. Vier vliegtuigen gingen verloren door een botsing en ongeveer twintig werden neergeschoten door luchtafweergeschut. Leipzig was bedekt met wolken en de Pathfinders moesten luchtmarkering gebruiken.

De aanval leek in de beginfase geconcentreerd te zijn, maar later verspreid.

45 Stirlings en 4 Pathfinder Halifaxes legden mijnen in Kiel Bay, 16 Oboe Mosquitos bombarderen vliegvelden voor nachtjagers in Nederland, 15 Mosquitos tijdens een afleidingsaanval naar Berlijn, 12 Serrate patrouilles. 1 Mosquito ging verloren bij de aanval op Berlijn. Drie Mosquitos vielen Aken aan en nog eens drie bombardeerden locaties met V2 vliegende bommen in Frankrijk zonder verlies.

No.78 Squadron

23 vliegtuigen zijn gedelegeerd voor operaties, doel Leipzig.

7 vliegtuigen vertrokken niet, 7 vliegtuigen bereikten het doel en vielen het aan.

De grondploeg had zijn handen vol aan het voorbereiden van de LW465, LV814, HX355 (met Sgt. LeBlanc als Rear Gunner), LV820, LV799, LK763, LW367, LV795, LV816, HX241, LW547, LW507, LW509, LW511 en LK762, ze werden volgetankt met brandstof en bommen.

De pre-briefing werd aangekondigd voor 11:00 uur, maar toen de piloten en navigators zich verzameld hadden om te beginnen, kreeg de squadroncommandant een oproep dat de briefing was uitgesteld tot 17:00 uur.

Om middernacht stegen de bommenwerpers op om zich te verzamelen bij de rest van de troepenmacht voor hun aanval op Leipzig.

 

 

3 Halifax’s kwamen niet terug tijdens deze run.

Raid over Leipzig

 Returned early

Landed elsware

LW465

Vertrokken om 00:16 uur, met Sgt. Hampson als piloot, maar moest vroeg terugkeren ongeveer 100 km uit de kust van Engeland vanwege oververhitting van de buitenste motor aan bakboordzijde op 54.00N/01.44E. Bommen veilig afgeworpen.

GEE was ook onbruikbaar. Dus landde de LW465 op Elsham bij terugkomst.

Returned early

HX355

F/S Storey vertok om 00:19 uur met de HX355 vanaf Breighton. Vroeg teruggekeerd midden op de Noordzee vanwege oliedrukval van de bakboord buitenste motor op 54.09N/03.06E.

Bommen veilig afgeworpen.      Landing weer ingezet op Breighton om 02:21 uur.

Returned early

LV820

F/L Watson verliet vliegbasis Breighton om 00:06 uur, maar meost de missie afbreken ongeveer 100 km voor de Deense kust, vanwege de stuurboord Binnenmotor die onbruikbaar was.

Verste punt bereikt net boven de Nederlands/Duitse grens op 54.21N/0007E.

Bommen veilig afgeworpen en de terugweg ingezet om te landen op Breighton om 00:58 uur.

 

Returned early

LW547

Sgt. Mockler steeg om 23:47 uur op van Breighton. Vroeg teruggekeerd midden op de  Noordzee vanwege stuurboord buitenste motor die onbruikbaar was door te hoge olietemperatuur en lage oliedruk. Zeer zware ijsvorming maakte het vliegtuig ook nog traag en werd de piloot ook nog eens ziek. Verste punt bereikt op 54.00N/03.35E. de LW547 lande veilig om 03:00 op Breighton.

Returned early

LW511 EY-Z

F/L Hurley keerde vroeg terug na te zijn opgestegen om 00:17 uur, omdat de stuurboord binnenmotor onbruikbaar was terwijl ze noordelijk van de geschatte route vlogen, 160 km ten oosten van Newcastle op 55.58N/01.33E.    Bommen veilig in zee gedropt en de landing ingezet om 02:15 uur.

 Lost in Action

LK763 EY-K

Opgestegen om 00:11 uur op 20 februari '44 vanaf vliegveld  Breighton.

Ze werden vermist zonder sporen achter te laten. Allen worden herdacht op het Runnymede Memorial.

Sgt J.Smith KIA, Sgt G.Beal KIA, F/S E.M.Coulter RCAF KIA, F/O I.R.M.Douglas-Pulleyne KIA,

Sgt G.F.Rynolds KIA, Sgt L.E.Mears KIA, Sgt R.G.O'Neill KIA.

Lost in Action

LW367 EY-L

P/O Smith koos het luchtruim om 00:03 uur op 20 februari '44 van vliegveld Breighton.

Leed zware schade door flak op weg naar Leipzig.

Neergestort nabij Kallenkote (Overijssel), 5 km ten oostnoordoosten van Steenwijk, Holland.

Waarschijnlijk neergeschoten door Hans-Heinz Augenstein, hoofd van de 7./NJG. Allen gedood.

De begrafenisdienst voor zes bemanningsleden werd gehouden op 23 februari 1944 op de algemene begraafplaats van Steenwijkerwold (Kallenkote), terwijl Sgt Hemmings hierheen werd gebracht op 12 maart '44, na de ontdekking van zijn lichaam twee dagen eerder, nog steeds in het wrak.

P/O T.H.Smith KIA, Sgt W.J.Webb KIA, P/O I.G.Bunn KIA, P/O D.A.Riach RCAF KIA,

F/S A.C.Hamilton RNZAF KIA, Sgt H.Hemmings KIA, Sgt R.J.Chaplin KIA.

 

Lost in action

LW816 EY-N

F/L Denman steeg op om 00:13 uur van vliegveld Breighton.

Neergeschoten in vlammen vanaf 22.000 voet door een nachtjager nabij Stendal.

De Halifax ging in een zeer steile duikvlucht voordat hij op ongeveer 5.000 voet uiteenviel, waardoor de twee overlevenden konden ontsnappen. De doden werden oorspronkelijk begraven in Stendal. Hun graven bevinden zich nu op de Berlijnse oorlogsbegraafplaats van 1939-45.

F/L B.Denman KIA, F/S W.A.Lea krijgsgevangene, Sgt E.H.Glibbery KIA,

F/O E.M.Wells krijgsgevangene, F/O W.S.Wilson RCAF KIA, P/O R.G.Messer KIA, F/S H.F.Kelter RCAF KIA,

WO2 E.F.McAneeley RCAF KIA,

F/S W.A.Lea werd geïnterneerd in kampen L6/357, krijgsgevangene nr. 1624. F/O E.M.Wells in kamp L3, krijgsgevangene nr. 3517.

 In Combat

LV795 EY-H

F/O Crawford steeg op om 00:01 uur vanaf Breighton.  Teruggekeerd vanuit het doelgebied rond Leipzich vanwege zuurstof- en ijsvormingsproblemen, Landing ingezet om 07:12 uur op Breighton.

 

Volgens het gevechtsrapport: Doel niet geïdentificeerd, aanval vermoedelijk 40 mijl ten zuidoosten van doelgebied.

Achterste schutter Sgt. Hayward zag M.E.110 voor het eerst bakboord schuin omlaag op 500 yards op een hoogte van 23.000 voet om 03.00 uur ten oosten van Hannover op 52.40N /10.00E, koers onbekend, navigatielogboek beschadigd.

Achterste schutter gaf bevel om naar bakboord te draaien. DE M.E.110 openden het vuur met een korte salvo op 400 yards, naderde tot 150 yards en brak weg naar stuurboord schuin omhoog.

Boordschutters konden het vuur niet openen omdat de kanonnen bevroren waren. Hetzelfde vijandelijke vliegtuig werd opnieuw gezien op 600 yards bakboord schuin omlaag door achterste schutter die opnieuw bevel gaf om naar bakboord te draaien. Vijandelijk vliegtuig opende het vuur met een korte salvo op 500 yards, naderde tot 250 yards en brak weer weg naar stuurboord schuin naar beneden en verdween uit het zicht.

Boordschutters konden opnieuw niet vuren omdat de kanonnen nog steeds bevroren waren. En opnieuw op 23.000 voet om 03.10 uur, dit keer een J.U.88 die naderde op 52.40N / 10.10E. Achterste boordschutter zag J.U.88 voor het eerst op 600 yards op bakboord schuin omhoog en gaf bevel om naar bakboord te draaien. DE J.U.88 opende het vuur met een korte salvo op 600 yards.

Naderde tot 200 yards en brak weer weg naar stuurboord schuin naar beneden.

Boordschutters konden niet vuren omdat de kanonnen nog steeds bevroren waren.

 

Eerste indicatie van derde vijandelijk vliegtuig 30 km ten noorden van Erfurth op 51.30N/11.00E was om 04:30 uur op 23.000ft vliegend op 165 I.A.S, toen hij het vuur opende op 700 yards recht achter, gezien door de staartschutter. En toen het vijandelijk vliegtuig dichterbij kwam tot 400 yards, werd hij gezien door de staartschutter maar niet geïdentificeerd.

De staartschutter gaf weer bevel tot kurkentrekker en vanwege de heftigheid van de manoeuvre raakte het vijandelijke vliegtuig uit het oog en werd de richting van de uitbraak niet waargenomen. Vijandelijk vliegtuig vuurde korte salvo's af, maar beide boordschutters, Sgt. Hayward en F/O Raby, konden niet terugvuren omdat de kanonnen ook nog steeds bevroren waren.

Om 04.37 uur werd opnieuw een niet-geïdentificeerd vijandelijk vliegtuig voor het eerst gezien door piloot F/O Crawford aan stuurboordboeg op 800 yards afstand. De piloot dook naar stuurboord en het vijandelijke vliegtuig raakte op zijn beurt uit het oog.

Vijandelijk vliegtuig opende het vuur op 800 yards afstand met een korte salvo die tot 300 yards naderde toen het vijandelijke vliegtuig uit het zicht verdween.

De schutters zagen het vijandelijke vliegtuig niet vanwege het type aanval, maar de kanonnen konden op geen enkele manier vuren omdat ze bevroren waren.

 In Combat

LW509 EY-T

F/O Molin koos het lichtruim om 00.08 uur vanaf Breighton.

Doel aangevallen en gebombardeerd op een hoogte van 17.500 voet op 04.24 uur, twee uur eerder contact gehad met een tweemotorige vijandelijke jager.

Veilig terugekomen in Breighton om 07:28 uur.

 

Wat betreft gevechtsrapport: Op 20 februari, om 02.30 uur op een hoogte van 23.000 voet richting 016 met een snelheid van 160 I.A.S. De mid upper Sgt. Wideman zag een niet-geïdentificeerde tweemotorige jager recht vooruit komen op ongeveer 400 yards.

De piloot F/O Molin, toen hij tegelijkertijd vijandelijke vliegtuigen zag, dook het vliegtuig onder de Duitse jager door. Terwijl het vijandelijke vliegtuig over ze heen vloog, gaf de mid upper schutter Sgt. Wideman een kort salvo, maar zijn kanon blokkeerde. Er werd onmiddellijk ijsvorming vermoed.

Het vijandelijke vliegtuig opende niet het vuur tijdens deze aanval, maar brak uit naar stuurboord en ging verloren.

De staartschutter Sgt. Airey zag niet waar het vijandelijke vliegtuig was en kon dus niet vuren of identificeren.

Ondertussen had de bommenwerper een lichte kurkentrekkerbeweging naar stuurboord gemaakt en daarna koers hervat.

Er is geen schade aan de bemanning of het eigen vliegtuig.

De middenbovenschutter heeft geen claims of schade aan vijandelijke vliegtuigen gemeld.

 

William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944