November 1943 |
19th |
Ook deze nacht werd William naar Leverkusen gestuurd voor zijn tweede operatie boven Duitsland.
266 vliegtuigen, 170 Halifaxes, 86 Sterlings en 10 Mosquitoes – van 3, 4, 6 en 8 groepen. Slechts 4 Halifaxes en 1 Sterling gingen deze nacht verloren. Er waren maar weinig Duitse jagers actief, waarschijnlijk vanwege het slechte weer op hun vliegvelden. Door storingen in de apparatuur kon het grootste deel van de Oboe-markering niet worden uitgevoerd en andere Pathfinder-vliegtuigen konden het doel niet goed markeren in moeilijke weersomstandigheden, waardoor bommen over een groot gebied werden verspreid. Minstens 27 steden, voornamelijk ver ten noorden van Leverkusen, registreerden bommen. Leverkusens eigen gegevens laten slechts één brisantbom in de stad zien.
Het was bedoeld om de chemische industrie van de Bayer-fabriek te vernietigen, net als op 22 augustus 1943 en opnieuw op 10/11 december 1943.
Veel van de vliegtuigen die terugkeerden van operaties kwamen in mist terecht toen ze Engeland bereikten en 2 Halifaxes en 1 Sterling stortten neer, maar 4 Halifaxes van 35 Squadron landden veilig op Graveley toen het eerste operationele gebruik werd gemaakt van de olieverbrandende mistverspreidingsapparatuur genaamd FIDO (Fog Investigation Dispersal Operation), die op het vliegveld van Graveley was geïnstalleerd. Verschillende andere vliegvelden werden al snel uitgerust met dit nuttige apparaat. |
No.78 Squadron |
16 vliegtuigen aangemeld voor operaties op 19 november 1943, Doel: Leverkusen.
Deze keer werden de LW173, LW313, LW331, LW319, JP117, LW235, LW330, LW338, LW318, HR748, LW234, LW237, LW320, LW223, JD11 en JD376 gereed gemaakt voor de inzet in de late namiddag naar Leverkusen. |
|
1 vliegtuig werdt vermist tijdens deze missie.
|
Handley Page Halifax BII |
JP117 EY-Y
|
Lost in action |
JD118 EY-U |
De JD118 van F/S Hrynkiw vertrok om 16:16 uur vanaf vliegveld breighton. Teruggekeerd na het bombardement vanwege ernstig beschadiging door Flak boven Leverkussen. Bij terugkomst raakte het onbeheersbaar en stortte neer bij North Cave, 10 mijl ten zuidwesten van Beverley Yorkshire. Navigator Sgt. W.A. Valley is begraven op Harrogate (Stonefall) Cemetery. F/S W. Hrinkiw RCAF Sgt. S. Littler, F/S L.G.Preece RCAF Sgt. T. Stump, Sgt. W. Jones. Sgt. G. Creer Gewond maar veilig. |
Beschadigd |
LW223 EY-P |
De LW223 was om 16:24 uur opgestegen vanaf vliegveld Breighton en na zijn aanval op Leverkussen werd het geraakt door een granaat en keerde het beschadigd door zware Flak terug naar Engeland, bij terugkeer naar de basis schoot het over de landingsbaan en belandde op de spoorlijn ten zuiden van het dorp Bubwith. Gelukkig raakten alleen piloot F/O F.R. Harris en B/A Sgt. C. Watt gewond, maar veilig. De rest van de bemanning ontsnapte ongedeerd. |
Beschadigd |
JD376 |
F/S Barton dropte zijn bommen 10 mijl zuid-oost van Leverkussen vlak vóór het droppen van de T.I.'s door de Pathfinders. Flakschade vóór het bombardement, verwondde de navigator en bommenrichter. De JD 376 landde op vliegveld Woodbridge. |
November 1943 |
20th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
21st |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
November 19th 1943 |
Target Leverkusen |
Airborn: |
16:28 hour, Breighton Yorkshire. |
|
Bombing on: |
19.000ft at 19:23 hour. |
|
Landed: |
23:20 hour, Breighton Yorkshire. |
||
|
|
|
|
bemanning JP117 EY-Y |
F/O Hudson, H. |
(Capt) |
|
F/O Robertson, W.J. |
(Nav) |
||
P/O Uyen, William |
(Bomb) |
||
Sgt. Monks, H. |
(W/Op) |
||
Sgt. Hillas, J. |
(F/Eng) |
||
|
P/O Lane, Jack |
(RG) |
|
|
Sgt. Morris, J. |
(MU) |
|