Navigation
      Mannheim,      
November 18, 1943
          Berlin,          
November 22, 1943








Target:
Leverkusen

November 1943

19th

Ook deze nacht werd William naar Leverkusen gestuurd voor zijn tweede operatie boven Duitsland.

 

266 vliegtuigen, 170 Halifaxes, 86 Sterlings en 10 Mosquitoes – van 3, 4, 6 en 8 groepen.

Slechts 4 Halifaxes en 1 Sterling gingen deze nacht verloren.

Er waren maar weinig Duitse jagers actief, waarschijnlijk vanwege het slechte weer op hun vliegvelden.

Door storingen in de apparatuur kon het grootste deel van de Oboe-markering niet worden uitgevoerd en andere Pathfinder-vliegtuigen konden het doel niet goed markeren in moeilijke weersomstandigheden, waardoor bommen over een groot gebied werden verspreid.

Minstens 27 steden, voornamelijk ver ten noorden van Leverkusen, registreerden bommen. Leverkusens eigen gegevens laten slechts één brisantbom in de stad zien.

 

Het was bedoeld om de chemische industrie van de Bayer-fabriek te vernietigen, net als op 22 augustus 1943 en opnieuw op 10/11 december 1943.

 

Veel van de vliegtuigen die terugkeerden van operaties kwamen in mist terecht toen ze Engeland bereikten en 2 Halifaxes en 1 Sterling stortten neer, maar 4 Halifaxes van 35 Squadron landden veilig op Graveley toen het eerste operationele gebruik werd gemaakt van de olieverbrandende mistverspreidingsapparatuur genaamd FIDO (Fog Investigation Dispersal Operation), die op het vliegveld van Graveley was geïnstalleerd.

Verschillende andere vliegvelden werden al snel uitgerust met dit nuttige apparaat.

Vóór de introductie van FIDO was mist verantwoordelijk voor het verlies van een aantal vliegtuigen die terugkeerden van operaties. Vaak waren grote delen van het Verenigd Koninkrijk tegelijkertijd in mist gehuld en het was de aanbevolen procedure in deze situaties dat de piloot het vliegtuig naar de zee zou richten en vervolgens, terwijl het nog steeds boven land was, de bemanning met een parachute zou springen, waardoor het vliegtuig vervolgens in de zee zou neerstorten. Bij aanvallen die vaak uit honderden vliegtuigen bestonden, kon dit oplopen tot een groot verlies aan bommenwerpers.
FIDO gebruikte enorme hoeveelheden brandstof, wel 100.000 gallons [125.000 US gallons, 450.000 liter per uur. Meer dan twee keer zoveel werd gebruikt door vliegvelden met langere landingsbanen zoals RAF Carnaby. Grote brandstofopslagtanks gevuld met benzine van lage kwaliteit en mogelijk kerosine en andere brandstof werden verbonden door pompen om deze brandstof naar de landingsbaanleidingen te brengen. Hoewel het apparaat extravagant was in het gebruik van verbruikte brandstof, compenseerde het meer dan de kosten die gepaard gingen met het verminderen van vliegtuigverliezen.

 No.78 Squadron

16 vliegtuigen aangemeld voor operaties op 19 november 1943, Doel: Leverkusen.

 

Deze keer werden de LW173, LW313, LW331, LW319, JP117, LW235, LW330, LW338, LW318, HR748, LW234, LW237, LW320, LW223, JD11 en JD376 gereed gemaakt voor de inzet in de late namiddag naar Leverkusen.

 

1 vliegtuig werdt vermist tijdens deze missie.

 

 

Handley Page Halifax BII

 

 JP117 EY-Y

 

JP117 EY-Y van F/O Hudson, was het 14e vliegtuig dat vanmiddag om 16:28 uur opsteeg van vliegveld Breighton en de tweede missie voor William Uyen in twee nachten. Na een vlucht van bijna 3 uur maakte hij zijn beurt om het doelwit te fixeren dat werd geïdentificeerd door groene T.I. die wijd verspreid waren. Doel gelokaliseerd op Estimated Time of Arrival (E.T.A.) op basis van D.R. (dead reckoning) vanuit Gee fix.
Vanaf een hoogte van 19000 ft. om 19:23 uur werd het doelwit gebombardeerd. Rode gloed weerkaatste op wolken op een aantal plaatsen. Geen andere resultaten gezien.

 Lost in action

JD118 EY-U

De JD118 van F/S Hrynkiw vertrok om 16:16 uur vanaf vliegveld breighton.

Teruggekeerd na het bombardement vanwege ernstig beschadiging door Flak boven Leverkussen.

Bij terugkomst raakte het onbeheersbaar en stortte neer bij North Cave, 10 mijl ten zuidwesten van Beverley Yorkshire.

Navigator Sgt. W.A. Valley is begraven op Harrogate (Stonefall) Cemetery.

F/S W. Hrinkiw RCAF Sgt. S. Littler, F/S L.G.Preece RCAF

Sgt. T. Stump, Sgt. W. Jones. Sgt. G. Creer Gewond maar veilig.

 Beschadigd

LW223 EY-P

De LW223 was om 16:24 uur opgestegen vanaf vliegveld Breighton en na zijn aanval op Leverkussen werd het geraakt door een granaat en keerde het beschadigd door zware Flak terug naar Engeland, bij terugkeer naar de basis schoot het over de landingsbaan en belandde op de spoorlijn ten zuiden van het dorp Bubwith.

Gelukkig raakten alleen piloot F/O F.R. Harris en B/A Sgt. C. Watt gewond, maar veilig. De rest van de bemanning ontsnapte ongedeerd.

Beschadigd

JD376

F/S Barton dropte zijn bommen 10 mijl zuid-oost van Leverkussen vlak vóór het droppen van de T.I.'s door de Pathfinders.

Flakschade vóór het bombardement,

verwondde de navigator en bommenrichter.

De JD 376 landde op vliegveld Woodbridge.

AIR 27 660  November 1943    ©  nationalarchives.gov.uk
Handley Page Halifax GR Mark II, JD376, op de grond. Oorspronkelijk een B Mark II,
JD376 diende bij No. 78 Squadron RAF
Foto genomen in april 1945

 November 1943

20th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.



21st

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

Raid over Leverkusen

November  19th 1943

 Target Leverkusen

 Airborn:

 16:28 hour, Breighton Yorkshire.


 

 Bombing on:

 19.000ft at 19:23 hour.



 Landed:

 23:20 hour, Breighton Yorkshire.

 

 

 

 

bemanning JP117 EY-Y

F/O Hudson, H.

(Capt)



 F/O Robertson, W.J.

 (Nav)



 P/O Uyen, William

 (Bomb)



 Sgt. Monks, H.

 (W/Op)



 Sgt. Hillas, J.

 (F/Eng)


 

 P/O Lane, Jack

(RG)

 

 

 Sgt. Morris, J.

(MU)

 

William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944