November 1943 |
26th |
En deze nacht werd William ingezet naar Stuttgart voor zijn vierde operatie boven Duitsland en opnieuw op de JN974 EY-M.
443 Lancasters en 7 Mosquito's naar Berlijn en Stuttgart (afleiding). Beide troepen vlogen een gemeenschappelijke route over Noord-Frankrijk en bijna tot Frankfurt voordat ze uitweken. De Duitse luchtverkeersleiders dachten dat Frankfurt het hoofddoel was tot een laat stadium en verschillende bommenwerpers werden neergeschoten toen ze voorbij Frankfurt vlogen. Slechts een paar jagers verschenen boven Berlijn, waar flak het grootste gevaar vormde. 19 Stirlings en 14 Wellingtons legde mijnen voor Texel en in de Friezen, 5 OTU-vluchten. De afleidingsaanval op Stuttgart werd uitgevoerd door 157 Halifaxes en 21 Lancasters. 6 Halifaxes gingen helaas verloren. Het bombardement was erg verspreid en veroorzaakte weinig schade, maar een deel van de nachtjagers werd teruggetrokken van de Berlijnse operatie. |
No.78 Squadron |
Vanmorgen werden de JD373 (met Pilot R Shard), LW313, LW324, LW300, JP118, LW288 (met M/U W. Iddon), LW331, JN974, JP117, JP120 (met R/G L. Nugent), LW338, LW318, LW271, LW237, JP126, LW234 en LW230 gereed gemaakt voor vertrek door de grondploeg. Sgt. J. Hillis werd vanavond vervangen door Sgt. R. Carr. William Uyen was vandaag weer als bommenrichter een van de bemanningsleden. |
|
Bij deze operatie gingen geen vliegtuigen van Squadron 78 verloren. |
Handley Page Halifax BII |
JN974 EY-M
|
Returned early |
LW313 EY-U |
W/O Watson keerde vroegtijdig terug omdat het niet mogelijk was om meer dan 13.000ft. te klimmen op 50.25N / 01.15E vlak voor het bereiken van de Franse kust, waar de bommen veilig werden gedropt. (LW313 stortte neer tijdens de aanval van 20 december 1943). |
Returned early |
JP126 |
De JP126 van F/S Gunningham kwam vroeg terug vanwege oliedrukverlies bij de bakboord binnenste motor. Om 19:15 uur werden de bommen live afgeworpen op een hoogte van 10.000ft, in positie 50:20N / 04:42E in de bossen tussen Cerfontaine en Phillipville in het zuiden van België net onder Charleroi. |
November 1943 |
27th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
28th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
|
|
29th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
|
30th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
December 1943 |
1st |
21 vliegtuigen zijn toegewezen aan de operatie, maar zijn later geannuleerd vanwege ongunstige weersomstandigheden. |
|
2nd |
22 vliegtuigen zijn toegewezen aan de operatie, maar zijn later geannuleerd vanwege mist. |
November 26th 1943 |
Target Stuttgart |
Airborn: |
16:55 hour, Breighton Yorkshire. |
|
Bombing on: |
15.000ft at 20:38 hour. |
|
Landed: |
00:55 hour, Breighton Yorkshire. |
||
|
|
|
|
bemanning JN974 EY-M |
F/O Hudson, H. |
(Capt) |
|
F/O Robertson, W.J. |
(Nav) |
||
P/O Uyen, William |
(Bomb) |
||
Sgt. Monks, H. |
(W/Op) |
||
Sgt. Carr, R. |
(F/Eng) |
||
|
P/O Lane, Jack |
(RG) |
|
|
Sgt. Morris, J. |
(MU) |
|