Navigation
         Frankfurt,     
November 25 1943
        Leipzich,       
December 3, 1943







Target:
Stuttgart

 November 1943

26th

En deze nacht werd William ingezet naar Stuttgart voor zijn vierde operatie boven Duitsland en opnieuw op de JN974 EY-M.

 

443 Lancasters en 7 Mosquito's naar Berlijn en Stuttgart (afleiding). Beide troepen vlogen een gemeenschappelijke route over Noord-Frankrijk en bijna tot Frankfurt voordat ze uitweken.

De Duitse luchtverkeersleiders dachten dat Frankfurt het hoofddoel was tot een laat stadium en verschillende bommenwerpers werden neergeschoten toen ze voorbij Frankfurt vlogen.

Slechts een paar jagers verschenen boven Berlijn, waar flak het grootste gevaar vormde.

19 Stirlings en 14 Wellingtons legde mijnen voor Texel en in de Friezen, 5 OTU-vluchten.

De afleidingsaanval op Stuttgart werd uitgevoerd door 157 Halifaxes en 21 Lancasters.

6 Halifaxes gingen helaas verloren. Het bombardement was erg verspreid en veroorzaakte weinig schade, maar een deel van de nachtjagers werd teruggetrokken van de Berlijnse operatie.

 No.78 Squadron

Vanmorgen werden de JD373 (met Pilot R Shard), LW313, LW324, LW300, JP118, LW288 (met M/U W. Iddon), LW331, JN974, JP117, JP120 (met R/G L. Nugent), LW338, LW318, LW271, LW237, JP126, LW234 en LW230 gereed gemaakt voor vertrek door de grondploeg.

Sgt. J. Hillis werd vanavond vervangen door Sgt. R. Carr.

William Uyen was vandaag weer als bommenrichter een van de bemanningsleden.

 

Bij deze operatie gingen geen vliegtuigen van Squadron 78 verloren.

Raid over Stuttgart

 

Handley Page Halifax BII

 

 JN974 EY-M

 

Deze keer was de JN 974 EY-M de 12e die zijn motoren startte op de harde ondergrond en de perimeterbaan opdraaide en langzaam zijn weg naar de landingsbaan baande om op te stijgen om 16:55 uur.
Het doelwit werd aangevallen en gebombardeerd om 20:38 uur, vanaf een hoogte van 15.000 ft. geïdentificeerd door de rivier de Neckar en door PFF. Gebombardeerde cluster van rode TI, markeringen. Zeer goed geconcentreerde witte brandbommen en veel branden gezien.
(JN974 ging verloren op 20 december 1943 met een andere bemanning).

 Returned early

LW313 EY-U

W/O Watson keerde vroegtijdig terug omdat het niet mogelijk was om meer dan 13.000ft. te klimmen op 50.25N / 01.15E vlak voor het bereiken van de Franse kust, waar de bommen veilig werden gedropt.

(LW313 stortte neer tijdens de aanval van 20 december 1943).

Returned early

JP126

De JP126 van F/S Gunningham kwam vroeg terug vanwege oliedrukverlies

bij de bakboord binnenste motor.

Om 19:15 uur werden de bommen live afgeworpen op een hoogte van 10.000ft,

in positie 50:20N / 04:42E in de bossen tussen Cerfontaine en Phillipville in het zuiden van België net onder Charleroi.

November 1943

27th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.



28th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

 

29th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

 

30th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

December 1943

1st

21 vliegtuigen zijn toegewezen aan de operatie, maar zijn later geannuleerd vanwege ongunstige weersomstandigheden.

 

2nd

22 vliegtuigen zijn toegewezen aan de operatie, maar zijn later geannuleerd vanwege mist.

 November  26th 1943

 Target Stuttgart

 Airborn:

 16:55 hour, Breighton Yorkshire.


 

 Bombing on:

 15.000ft at 20:38 hour.



 Landed:

 00:55 hour, Breighton Yorkshire.

 

 

 

 

bemanning JN974  EY-M

F/O Hudson, H.

(Capt)



 F/O Robertson, W.J.

 (Nav)



 P/O Uyen, William

 (Bomb)



 Sgt. Monks, H.

 (W/Op)



 Sgt. Carr, R.

 (F/Eng)


 

 P/O Lane, Jack

(RG)

 

 

 Sgt. Morris, J.

(MU)

 

William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944