Januari 1944 |
14th |
Deze nacht werd de vijfde operatie gepland voor William Uyen, deze keer voor zeemijnen (Vegs)plaatsen boven uiterste hollandse eilanden.
496 Lancasters en 2 Halifaxes op de eerste grote aanval op Brunswick van de oorlog. 38 Lancasters gingen verloren. Het Duitse commentaar was te horen na de voortgang van de bommenwerpermacht vanaf een positie op slechts 40 mijl van de Engelse kust en veel Duitse jagers kwamen de bommenwerperstroom binnen kort nadat de Duitse grens bij Bremen was overschreden. De Duitse jagers scoorden gestaag totdat de Nederlandse kust werd overschreden op de terugvlucht. 11 van de verloren vliegtuigen waren Pathfinders. Brunswick was kleiner dan de gebruikelijke doelen van Bomber Command en deze aanval was geen succes. Het stadsrapport beschrijft dit alleen als een 'lichte' aanval, met bommen in het zuiden van de stad, waarbij slechts 10 huizen werden verwoest en 14 mensen omkwamen. Het grootste deel van de aanval viel op het platteland of in Wolfenbüttel en andere kleine steden en dorpen ver ten zuiden van Brunswick.
82 vliegtuigen - 59 Stirlings, 13 Halifaxes, 10 Mosquitos - vielen locaties aan van V1/V2 vliegende bommen bij Ailly, Bonneton en Bristillerie, gelukkig zonder verliezen.
11 Mosquitos naar Magdeburg en 6 naar Berlijn, 9 RCM-vluchten, 2 Serrale-patrouilles, 29 vliegtuigen legden mijnen bij Brest en in de Friezen, 36 OTU-vluchten. Geen verliezen. |
No.78 Squadron |
9 vliegtuigen ingedeeld voor operaties, 'tuinieren' aan de westkant van Norderney op 15 januari 1944. 4 vliegtuigen (JP1..9, LW342, JP129 en JP117) planten 'groenten' zoals gedetailleerd, op 6.000-7.000 voet na fix en peiling vanaf de punt van Nordeney Island, maar het was zo donker dat ze de parachutes niet open zagen gaan. De Halifax LW288 liet slechts 1 zeemijn vallen en 1 bleef er hangen in het bommenruim. 4 Halifaxen (JP120, JN972, LW324 en JP118 brachten de mijnen 'groenten' terug vanwege een storing in de H.2.S.-apparatuur. |
|
Na deze inzet keerden alle Halifaxen veilig terug naar Breighton. |
Handley Page Halifax BII |
JP120 EY-P
|
Returned early |
JP120 EY-P |
F/O Hudson vertrok met de JP120 met als bombaimer William Uyen, om 16:47 uur vliegbasis Breighton. 'Groenten' werden teruggebracht vanwege een defect aan de H.2.S.-apparatuur. Gee ook u/s na 50 E: Gardening gebied bereikt. Weer: Zichtbaarheid Helder. Lichte waas. Erg donker. Teruggekeerd naar vliegbasis Breighton waar zij om 21:13 weer aankwamen.
|
Returned early |
JN972 |
Sgt. Boswell vertrok om 16:54 uur vanaf Breighton, maar de 'Groenten' werden teruggebracht vanwege een defect aan de H.2.S.-apparatuur. Terug op de basis om 21:17 uur.
|
Returned early |
LW324 |
'Groenten' werden weer door F/S Broadhurst teruggebracht nadat hij om 16:52 uur was opgestegen vanaf vliegbasis Breighton, de hele route werd afgelegd maar geen zeemijnen gedropt vanwege een defect aan de H.2.S.-apparatuur. Weer: lichte waas ,maar zeer donker.
|
Returned early |
JP118 |
F/S Hrynkiw vertrok om 16:45 uur vanaf vliegbasis Breighton voor een mijnen leg actie, maar de 'Groenten' werden weer teruggebracht vanwege een defect aan de H.2.S.-apparatuur. Weer: lichte waas ,maar zeer donker. |
January 1944 |
15th -- 19th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. Weer: Bewolkt met slecht zicht gedurende de rest van de week. |
Januari 14th 1944 |
Target Nordeney |
Airborn: |
16:47 hour, Breighton Yorkshire. |
Frisians |
No Bombing: |
Failure of H2S equipment and Gee. |
|
Landed: |
21:13 hour, Breighton Yorkshire. |
||
|
|
|
|
bemanning JP120 EY-P |
F/O Hudson, H. |
(Capt) |
|
F/O Robertson, W.J. |
(Nav) |
||
P/O Uyen, William |
(Bomb) |
||
Sgt. Monks, H. |
(W/Op) |
||
Sgt. Hillas, J. |
(F/Eng) |
||
|
P/O Lane, Jack |
(RG) |
|
|
Sgt. Morris, J. |
(MU) |
|