December 1943 |
20th |
Deze nacht is er geen operatie gepland voor William Uyen.
390 Lancasters, 257 Halifaxes, 3 Mosquitos. De Duitse controlekamers konden de bommenwerpermacht in kaart brengen zodra deze de Engelse kust verliet en konden deze tot aan Frankfurt blijven volgen en in kaart brengen. Er waren veel gevechten op de route naar het doel. De afleiding van Mannheim trok de jagers pas weg van de hoofdaanval nadat de aanval voorbij was, maar de terugvlucht was gelukkig stiller. |
No.78 Squadron |
21 vliegtuigen zijn gereed voor operaties, Target Frankfurt. Geen operatie voor William Uyen deze nacht.
Voor deze operatie werden de volgende vliegtuigen gereed gemaakt voor hun vertrek in de late namiddag. JN972, LW342, LW226, LW295, JP129, JD173, LW300, LW288, LW331 (met P/O J. Lane als M/U), JN974, LW330, JP117, JP120, LW338, LW318 (met M/U L.Nuggent), LW271, HR748, JD373, JD376, LW234 en LW320. |
|
Bij deze operatie gingen 5 vliegtuigen van Squadron 78 verloren. |
Returned early |
JD173 |
W/O Broadhurst keerde vroeg terug met de JD173 omdat hij niet op operationele hoogte kon klimmen. Verste punt was net de Nederlandse kust tussen Domburg en Westkapelle op 51.55N / 03.45E. Nadat hij zijn bocht had gemaakt, werden er bommen afgeworpen in de Noordzee op 45 km van Hoek van Holland op 52.10N / 03.30E. Na teruggevlogen te zijn, landde hij veilig op Breighton om 20:24 uur. |
Returned early |
HR748 |
Vroeg teruggekeerd met F/O Davies omdat het niet mogelijk was om te klimmen en de snelheid te behouden. Het verste punt dat bereikt werd was 52.03N / 03.40E, 45 km. voordat de Nederlandse kust bij Hellevoetsluis werd bereikt op 18.26 uur. Bommen werden op dat punt veilig in de Noordzee gegooid. De HR748 landde veilig in Breighton op 20:11 uur.
|
Returned early |
LW300 EY-H |
Keerde terug van de baan ten noorden van Terneuzen op 51.44N / 04.00E Kon niet op tijd de concentratie bereiken. A/C vermoedelijk van de baan. Na zijn U-bocht werden er bommen gedropt op zijn weg terug naar het vliegveld, vermoedelijk Haamstede, vlak voor het bereiken van de Nederlandse kust. De LW300 keerde ook veilig terug op Breighton om 20:35 uur.
De LW300 was een van de twee 78 Sqdn Halifax's die verloren gingen tijdens de operatie op Magdenburg op 21 januari 1944. |
Lost in return |
LW330 EY-O |
F/S Malloy koos het luchtruim om 16.22 uur vanaf vliegbasis Breighton. Bij terugkomst op de basis in afwachting van toestemming om te landen, kwam de Halifax overtrokken en stortte neer om 00.02 uur nabij Howden, waarbij het bij de impact in vlammen opging. Howden ligt net ten noorden van de Humber, ongeveer 4 mijl ten zuidoosten van het sirfield. Afgezien van Sgt Meynell, die naar Darlington West Cemetery werd gebracht voor begrafenis, liggen de Commonwealth-vliegers begraven op Harrogate (Stonefall) Cemetery. F/S A.Molloy RAAF KIA. Sgt A.D.Meynell KIA. Sgt F.E.J.Hothersall RNZAF KIA. F/O B.D.Heading RAAF KIA. F/S F.W.Doonan RAAF KIA. Sgt W.E.Edwards RCAF KIA. Sgt J.M.Blake RCAF KIA. |
Lost in action |
JN974 EY-M |
F/L Smith koos het luchtruim om 16.19 uur vanaf Breighton. Geraakt door Flak op 19.000 voet boven het doel en later onderschept door een nachtjager (Oblt Werner Baake, 1./NJG1), uit Venlo, crashte 21.15 uur op het land van de heer A Kuijk bij Oirschot (Noord-Brabant), 12 km ten noordwesten van Eindhoven. F/L J.G.Smith Evd. Sgt W.Heubner USAAF Inj. Sgt J.T.Frost Krijgsgevangene. F/O S.Smith Krijgsgevangene. Sgt W.Boddy Krijgsgevangene. F/S J.C.Cash Krijgsgevangene. Sgt F.E.P.Allen Evd. Sgt G.J.Woods Krijgsgevangene. Sgt W.Boddy werd geïnterneerd in kampen 4B/L7. Krijgsgevangene nr. 269749. F/S J.C.Cash ontweek aanvankelijk maar werd op 23 januari 1944 in België gevangengenomen en geïnterneerd in kamp L6/357. Krijgsgevangene nr. 3208. Sgt J.T.Frost in kamp 4B, krijgsgevangene nr. 269771 met Sgt G.J.Woods, krijgsgevangene nr. 269806. Sgt W.Heubner werd vanwege verwondingen in het ziekenhuis opgenomen. F/O S.Smith werd op 28 februari 1944 in Limoges gevangengenomen en bracht tijd door in verschillende ziekenhuizen en gevangenissen voordat hij in kamp L3 werd geïnterneerd.
|
Lost in action |
LW271 EY-S |
Opgestegen om 16.29 uur vanaf Breighton met W/O Waller. Neergeschoten boven Frankfurt, Neergestort in Montabaur, nabij Frankfurt, 1 overlevende. . De doden zijn begraven op Rheinberg War Cemetery. W/O P.R.Waller KIA, Sgt K.R.Rabbage Inj F/s B.L.Purvis KIA, Sgt S.P.Mirams KIA, Sgt K.Perkins KIA, Sgt K.W.Smith MiD KIA, Sgt T.R.Derrington KIA, Sgt K.R.Rabbage werd vanwege verwondingen opgenomen in het ziekenhuis. Geen krijgsgevangenen |
Lost in action |
LW338 EY-Q |
W/O Bolsworth koos het luchtruim om 16:20 uur vanaf Breighton. Na zware Flak-schade boven het doel, en later aangevallen door nachtjager (Hptm. Herget 1.NJG1), stortte het neer om 20:15 uur bij Michelbach, ten noorden van Aschaffenburg, Duitsland. De bemanning werd begraven in Durnbach War Semetery. W/O B.Bolsworth KIA, P/O D.A. Hyne KIA, Sgt. W.M. Gray KIA, Sgt. G. Hampton KIA, Sgt. W.H. Veale KIA, P/O A.G. Thorne KIA, Sgt. G.M. Coggans KIA. |
Lost in action |
LW320 EY-Z |
Opgestegen met gezagsvoerder 1Lt. Kelly om 16.24 uur vanaf vliegveld Breighton. Kwam neer in een bos dat bekend staat als Rodebos. Oorzaak van de crash niet vastgesteld. Kwam neer in een bos dat bekend staat als Rodebos op de Nederlands/Belgische grens, nabij het gehucht De Planck. 1Lt Kelly USAAF werd waarschijnlijk lokaal begraven. In de jaren direct na de oorlog werd zijn stoffelijk overschot overgebracht naar de Amerikaanse militaire begraafplaats in Margraten. Hij is vervolgens teruggebracht naar zijn huis in Amerika. 1Lt L.M.Kelly USAAF KIA. Sgt P.A.Westcott krijgsgevangene. F/S J.Rigby krijgsgevangene. Sgt G.E.Wilson krijgsgevangene. P/O A.Boothby krijgsgevangene. P/O D.F.Booth krijgsgevangene. Sgt R.C.Wellard krijgsgevangene. P/O D.F.Booth werd geïnterneerd in kamp L3. Krijgsgevangene nr. 3239, met P/O A.Boothby. Krijgsgevangene nr. 3240. F/S J.Rigby in kamp 4B/L3, krijgsgevangenennr. 267472 met Sgt G.E.Wilson, krijgsgevangenennr. 267492. Sgt R.C.Wellard in kamp 4B, krijgsgevangenennr. 267487 met Sgt P.A.Westcott, krijgsgevangenennr. 267489. |
In Combat |
LW226 EY-D |
Sgt. Ward vertrok met de LW226 om 16:40 uur 6 minuten na de LW342 vliebasis Breighton. Om 20.50 uur op positie 50.58N/04.56E ten noorden van Charleroi op een hoogte van 16.000 voet richting 170 I.A.S., werd de LW226 zonder waarschuwing van Monica aangevallen door een J.U.88.
Zoals in Combat rapport: De achterschutter Sgt. MacAffery, zag als eerste J.U.88 recht achter onder op 300 yard afstand, en gaf onmiddellijk bevel om naar bakboord te duiken en te kurkentrekken. Achterschutter MacAffery opende het vuur op 300 yard afstand en naderde tot 200 yard, waarbij hij ongeveer 50 schoten afvuurde. Er werden geen treffers waargenomen op het vijandelijk vliegtuig. Breakaway werd niet gezien omdat vijandelijk vliegtuig uit het oog werd verloren tijdens de kurkentrekker, dus het eigen vliegtuig hervatte toende oude koer. Vijandelijk vliegtuig opende het vuur niet. Geen schade aan eigen vliegtuig. |
December 1943 |
21st |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
|
22th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
|
23th |
20 vliegtuigen zijn gepland voor operaties, later geannuleerd. Weer: overwegend redelijk tot mooi. Goed zicht. De raid werd echter vroeg op de dag afgelast. |
|
24th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
|
25th |
Operation detailed, cancelled shortly afterwards. |
|
26nd--28th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |
December 1943 |
27th
|
William Uyen is met verlof met de kerstdagen. |
Januari 1944 |
4th |
William Uyen weer terug van verlof. |