Maart 1944 |
22th |
Vandaag woensdag 22 maart is William's tiende operatie en zijn eerste na zijn crash op 15 februari. Samen met een nieuwe groep ging hij op weg naar Frankfurt.
816 vliegtuigen - 620 Lancasters, 184 Halifaxes en 12 Mosquitos. Opnieuw werd een indirecte route gebruikt, dit keer over de Nederlandse kust ten noorden van de Zuiderzee en vervolgens bijna recht naar het zuiden naar Frankfurt gevlogen. Dit, en de afleiding van de mijnenleggers in Kiel, brachten de Duitsers enige tijd in verwarring; Hannover werd voorspeld als het hoofddoel. Slechts een paar jagers vonden uiteindelijk de bommenwerperstroom. 33 vliegtuigen - 26 Lancasters en 7 Halifaxes - gingen helaas verloren.
De markering en het bombardement waren nauwkeurig en Frankfurt kreeg opnieuw een zware klap; de gegevens van de stad laten zien dat de schade nog ernstiger was dan bij de aanval die 4 nachten eerder werd uitgevoerd. De helft van de stad zat 'voor een lange periode' zonder gas, water en elektriciteit. Alle delen van de stad werden getroffen, maar het grootste deel van de aanval viel in de westelijke districten. Het rapport vermeldt met name ernstige schade aan de industriegebieden langs de hoofdweg naar Mainz. 162 B-17's van de Achtste Luchtmacht gebruikten Frankfurt als een secundair doelwit toen ze Schweinfurt 36 uur na deze RAF-aanval niet konden bereiken en veroorzaakten verdere schade. Het dagboek van Frankfurt heeft de volgende vermelding: "De drie luchtaanvallen van 18, 22 en 24 maart werden uitgevoerd door een gecombineerd plan van de Britse en Amerikaanse luchtmacht en hun gecombineerde effect was om Frankfurt de ergste en meest noodlottige slag van de oorlog toe te brengen, een slag die eenvoudigweg een einde maakte aan het bestaan van Frankfurt dat sinds de middeleeuwen was opgebouwd." 20 Mosquitoes bombarderen vliegvelden voor nachtjagers, 128 Halifaxes en 18 Stirlings die mijnen leggen in Kiel Bay en daarbuiten Denemarken, 22 Mosquitoes tijdens afleidings- en intimiderende aanvallen op Berlijn, Dortmund, Hannover en Oberhausen, 16 RCM-vluchten en 16 Serrate-patrouilles. 1 Halifax-mijnenlegger verloren. 20 OTU Wellingtons voerden zonder verliezen pamfletvluchten naar Frankrijk uit. |
No.78 Squadron |
23 vliegtuigen zijn aangemeld voor operaties, 2 vliegtuigen zijn niet opgestegen. Weer in het land: Bewolkt met af en toe lichte regen. Matig tot goed zicht.
Deze nacht was de eerste vlucht voor William Uyen na zijn crash op 15 februari. Samen met een nieuwe groep ging hij op weg naar Frankfurt. De grondploeg slaagde erin om 10 vliegtuigen klaar te maken voor vertrek voor de 'Gardening'-operatie in de baai van Kiel en 11 vliegtuigen voor vertrek om Frankfurt aan te vallen. De HX355, LV788, LV820, LV903, HX241, LV899, LV872, LV876, LV868 en LV905 volgden de geplande route naar Kiel Bay.
De LW515, LV815, LW515, LK749, LW507, LV795, LW512, LW510, LW511, LW520 en LK 762 werden gereed gemaakt voor operatie in Frankfurt.
|
|
Eén vliegtuig, de LW512, ging verloren tijdens de aanval op Frankfurt. |
Handley Page Halifax BIII |
LK749 EY-J
|
Maart 22th 1944 |
Target Frankfurt |
Airborn: |
18:55 hour, Breighton Yorkshire. |
|
Bombing on: |
20500ft at 22:29 hour. |
|
Landed: |
00:55 hour, Breighton Yorkshire. |
||
|
|
|
|
bemanning LK749 EY-J |
F/O Hudson, H. |
(Capt) |
|
F/L Taylor, A |
(Nav) |
||
F/O Uyen, William |
(Bomb) |
||
Sgt. Monks, H. |
(W/Op) |
||
Sgt. Hillis, J. |
(F/Eng) |
||
|
Sgt. Nugent, Leslie |
(MU) |
|
|
Sgt. Morris, J. |
(RG) |
|
Returned early |
LV788 |
F/L McGregor vertrok om 18:10 uur vanaf Breighton, maar keerde vroeg terug omdat de H2S apparatuur defect was. Het verste punt werd bereikt om 55:00N / 04:30E waarna de LV788 omdraaide en de retourvlucht begon om op 21:56 uur weer te landden op Breighton. |
Returned early |
LV905 EY-W |
F/S Lovatt steeg op om 18:11 uur vanaf Breighton, maar ook hij moest omkeren vanwege een defecte H2S . Verste punt bereikt 54:07N 00:05E Vegs. (bommen) teruggebracht naar basis. De landing op vliegbasis Breihton volgde om 21:34 uur.
|
Returned early |
LW515 |
F/S Buchanan steeg om 19:01 uur op van vliegbasis Breighton. Keerde vroeg terug vanwege een defect aan de GEE apparatuur. Verste punt bereikt 53:55N 02:10E. Bommen veilig afgeworpen in zee. Landing op Breighton om 21:37 uur.
|
Returned early
|
LW520 |
F/S Gills keerde terug omdat de buitenste motor aan bakboord defect was. De LW520 vertrok vanaf Breighton om 18:57 uur. Verste punt bereikt 53:55N / 02:10E. Bommen werden veilig in zee gegooid en de terugweg werd ingezet. Om 21:46 uur landde de LW520 weer veilig op Breighton. |
Lost in Action |
LW512 EY-Q |
Sgt. Hampson vertrekt om 19:07 uur vanaf vliegbasis Breighton voor een missie naar Frankfurt. Wordt vermist nadat hij is neergeschoten door een JU88 nachtjager, 1 krijgsgevangene, 6 doden. Eén referentie suggereert dat LW512 werd aangevallen door een Ju88, maar een tweede referentie lijkt overtuigender te suggereren dat de nachtjager een Me Bf110 was, gevlogen door de Duitse aas, Oblt. Martin "Tino" Becker, 2./NJG 6, die om 20:20 vertrok uit Finthen (Mainz) en om 23:13 terugkeerde met een opmerkelijke score van zes neergeschoten vliegtuigen. Hij vloog in een Me Bf110 met de code MK toen hij LW512 onderschepte nabij Trier op 18.000 voet en hem om 22:39 neerschoot. De bommenwerper raakte buiten controle en stortte neer nabij de stad Mohrweiler, Duitsland. 10 km ten noordoosten van Bitburg. De doden liggen nu begraven op het Reichswald Forest War Cemetery. Sgt S.Hampson KIA. Sgt S.L.Toon KIA. Sgt F.G.Rees KIA. Sgt R.A.Renwick KIA. Sgt P.F.Beard KIA. Sgt T.A.Liddy KIA. Sgt S.A.Waterhouse krijgsgevangene. Sgt S.A.Waterhouse werd geïnterneerd in kampen L6/357, krijgsgevangene nr. 3392
Alleen de staartschutter Sgt. S.A. Waterhouse wist te springen. Hij werd geïnterneerd in kamp L6/357, krijgsgevangene nr. 3392. Opnieuw is er een discrepantie in sommige feiten. Eén referentie suggereert dat de rest van de bemanning begraven werd op de begraafplaats Reichswald Forest Cemetery, terwijl een andere referentie de begraafplaats Rheinberg vermeldt. Beide begraafplaatsen liggen dicht bij elkaar. De laatste referentie lijkt de juiste te zijn. |
Maart 1944 |
23th |
Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron. |