Navigation
         Berlin,       
Januari 20, 1944
      Kiel Bay,      
Februari 3, 1944







Target:
Magdeburg

No.78 Squadron

17 vliegtuigen gereed gebracht voor operaties, Target Magdeburg

21 januari 1944 Voor deze missie werden de JP129 (F/L R.Shard), JN972, LW226, JP126 (Sgt. Iddon),

LW324, LW300, JP118, LW331 (Sgt L.Nugent), JP117, JP120, JN919, LW319, HR932, LW234

en een nog onbekende Halifax II aangemeld voor operatie.

 

Tijdens deze vlucht keerden alle Halifaxen veilig terug naar Breighton.

Raid over Magdeburg

 

Handley Page Halifax BII

 

 JP120 EY-P

 

 In Combat

JP120 EY-P

De Halifax II, JP120 van F/O Hudson koos het luchtruim om 19:48 uur.   Het primaire doelwit Magdeburg werd om 23:02 uur aangevallen en gebombardeerd vanaf een hoogte van 18.000 ft. Identificatie door groene en rode T.I. flares. Doel was goed zichtbaar.

 

Wat betreft het Combat rapport en het operationele verslagboek:

10/10e wolken op 15.000 voet. Geen maan, helder zicht van 2 mijl. Geen zoeklichten voorafgaand aan de aanval.

De eerste indicatie van vijandelijke vliegtuigen in de buurt was toen Monica om 22.36 uur begon te piepen tussen Braunschweig en Magdeburg, op positie 52.58N/11.13E op een hoogte van 18.000 voet. Tegelijkertijd observeerde de achterste schutter Sgt. Morris een vijandelijk vliegtuig op de stuurboordzijde, een silhouet tegen de lichten in de wolken. Het vijandelijke vliegtuig naderde de bakboordzijde en klom in de aanval.

Er werd onmiddellijk opdracht gegeven om naar bakboord te duiken en de achterste schutter opende het vuur met een korte salvo op een afstand van 600/800 yard. Het vijandelijke vliegtuig vloog uit het zicht onder de staart van het eigen vliegtuig en raakte uit het zicht in het donkere deel van de lucht. Er werden geen lichtkogels afgeworpen op het moment van de aanval.

Er werden geen treffers waargenomen op vijandelijke vliegtuigen die niet het vuur openden.

Het primaire doelwit van Magdeburg werd aangevallen en gebombardeerd om 23:02 uur vanaf een hoogte van 18.000 voet.

Geïdentificeerd door rode en groene TI's S/M's rode groene sterren. Visueel van rivier. Gebombardeerde concentratie van groene TI's in b/sight cascadeerde om 23:00 uur. Veel branden verspreidden zich over het gebied van de stad.

 

In Combat

JP129 EY-A

F/L Shard  verliet vliegbasis Breighton  om 19:43 uur maar moest na een vlucht van 2,5 uur het onderspit delven na een aanval van een duitse jager. Het vlieftuig werd behoorlijk beschadigd en keerde om naar Engeland.   Bommen werden veilig afgeworpen.  Rear gunner gedood en Mid-upper gewond aan zijn voet. Terugkeer op Breighton om 02:20 uur.

 

Wat betreft het Combat rapport:

Schade aan de JP129: beide geschutskoepels volledig onbruikbaar,

Kanongranaten ontploften bij de linkervleugel en raakten de motor. Achter- en linkerband kapot.

H2S en DR- instrumenten vernietigd.  Achterste schutter gedood, middenboven gewond en zijn geschutskoepel was onbruikbaar in het vliegtuig van F/lt. Shard vanwege een aanval van een niet-geïdentificeerd vliegtuig. Eerste indicatie van een vijandelijk vliegtuig om 22:30 uur peiling 113(M) met een snelheid van 158 I.A.S. op 17.000 ft op 53.05N/10.38E ten zuiden van Luneburg was toen de achterste schutter Sgt. Birchley de piloot waarschuwde dat er een niet-geïdentificeerd vliegtuig recht achter hen vloog.

De achterste schutter gaf de instructie om een kurkentrekker manouvre uit te voeren, en toen de piloot daarmee begon, opende het vijandelijke vliegtuig het vuur met een lange salvo die de intercom onbruikbaar maakte. Niet wetende wat er gebeurde, zette de piloot de 'kurkentrekker' voort. Toen de intercom weer aanging, controleerde de piloot de bemanning, maar kreeg geen antwoord meer van de achterste schutter.

De ingenieur F/S Erwin ging naar de achterste koepel en vond de koepel onbruikbaar.

Hij kon de dodemanshendel niet bedienen, omdat deze beschadigd was.

De Mid upper Sgt. Couto raakte gewond aan zijn voet en zijn koepel en de intercom waren volledig onbruikbaar. De piloot realiseerde zich dat de koepels u/s waren en wist niet hoe de achterste schutter er aan toe was, dus besloot hij zijn lading af te werpen en terug te keren naar de basis.

De ingenieur nam de positie in van wat er nog over was van de astrokoepel die volledig was verwoest.

Het enige dat overbleef was een gat aan de bovenkant van het vliegtuig. Hij zag een niet-geïdentificeerd vliegtuig met witte lichten die op de vleugeltippen leken te zitten. De jager leek ongeveer 1000 meter achter hem te zijn, toen hij dichterbij kwam, deed hij zijn lichten uit. JP129 ging ongeveer 3 minuten in een kurkentrekker toen de jager op 800 yards afstand was en het vijandelijke vliegtuig uit het oog werd verloren. Tien minuten later meldde de ingenieur die op de positie van de astrodome was geweest een ander vliegtuig waarvan werd gedacht dat het hetzelfde was als dat de twee vorige aanvallen had uitgevoerd, pal achter met zijn vleugeltiplichten aan. Het vliegtuig naderde en deed zijn lichten uit en JP129 ging opnieuw in een kurkentrekker.

Het vijandelijke vliegtuig werd uit het oog verloren en niet meer gezien.

 

Gedood was Sgt. Birchlay. 1409572

 

 

In Combat

LW234 EY-X

F/L Hurley koos het luchtruim om 20:02 uur vanaf Breighton. Na ruim 3 uur volgde vlak voordat Lt. Haydon als bommenrichter het commando over nam was er nog een ME210 jager die even lastig ging doen.  Magdeburg werd om 23:04 uur aangevallen en gebombardeerd op 18000 ft.

 

Wat betreft het Combat rapport: de eerste indicatie van vijandelijke vliegtuigen in de buurt was toen de middenbovenschutter Sgt. MacDonald een tracer zag passeren tussen het staartvlak en het hoofdvlak van de LW234 aan de bakboordzijde toen hij op een hoogte van 19.000 voet vloog om 22.58 uur, in het doelgebied, peiling 190 (T) met een snelheid van 165 I.A.S.

Staartschutter Sgt Gettings gaf onmiddellijk het bevel om een kurkentrekker beweging uit te voeren, en hij zag een M.E. 210 aan de stuurboordzijde op een afstand van 300 yard. LW234 bleef kurkentrekken en het vijandelijke vliegtuig naderde het punt van zero bereik en vuurde de hele tijd, waarbij de bakboordvleugel werd beschadigd.

Staartschutter beantwoordde het vuur op ongeveer 150 yard afstand met een korte salvo en toen het vijandelijke vliegtuig bij bakboordzijde omhoog uitbrak, vuurde Sgt. Gettings een lange salvo af die de onderkant van de M.E. binnendrong, die daarna uit het zicht was verdwenen.

 

 

In Combat

LW324 EY-G

W/O Withers steeg om 19:56 op met zijn LW324.   Het primaire doelwit werd na tussenkomst van een ME-110 Jager, om 23.06 uur aangevallen en gebombardeerd op een hoogte van 19.000 voet. Veel brandhaarden over een groot gebied gezien.  Thuiskomst op Breighton om 03:30 uur.

 

Wat betreft het Combat rapport: De Duitse ME-110 werd voor het eerst waargenomen op een hoogte van 19.000 voet om 22.07 uur op koers 314 (M) met een snelheid van 176 I.A.S. door de middenbovenschutter Sgt. Dalton, op bakboord op een afstand van 150 yards. De ME-110 zwenkte toen naar stuurboord  en begon in de aanval te gaan op ongeveer 200 yards afstand.

Staartschutter Sgt. Cantel Jones gaf het bevel om naar stuurboord te draaien en opende het vuur met een vrij lange salvo, en het vijandelijke vliegtuig dook onder de LW324 en raakten uit het zicht.

Er werden geen treffers waargenomen en het vuurde niet terug.

Lichtkogels werden rond de LW324 afgeworpen.

In Combat

LW318 EY-R

F/S Wilson vertrok met zijn bemanning vanaf vliegveld Breighton om 19:52 uur. Het doel werd aangevallen en gebombardeerd om 23.03 uur op een hoogte van 18.000 voet, midden tussen de T.I. flares van de pathfinders. Voorafgaand aan de aanval waren er nog wel 3 aanvallen van nachtjagers.  Aankomst op Breighton om 02:15 uur.

 

Wat betreft het Combat rapport: Mid Upper Gunner Sgt. Le Blanc zag voor het eerst een J.U.88 om 23.00 uur, toen ze op een hoogte van 18.000 voet op het doelgebied vlogen, koers 225 met een snelheid van 158 I.A.S. op de bakboordzijde op een afstand van 400 meter. Het vijandelijke vliegtuig naderde de stuurboordzijde en ging in de aanval.

De achterschutter gaf het bevel om naar stuurboord te draaien en het vijandelijke vliegtuig bewoog zich naar achteren en opende het vuur op 400 yard. Beide schutters schoten terug. Het vijandelijke vliegtuig naderde tot 100 yard en brak toen uit naar bakboordzijde. Onmiddellijk nadat de jager was weggebroken, werd een andere J.U.88 vlak achter de staart gezien en opende het vuur van dichtbij. De Mid Upper Gunner Sgt. Le Blanc zag kogels door de bakboordstaart van de LW318 gaan. Beide schutters schoten terug en het vijandelijke vliegtuig brak uit naar bakboord. Terwijl nr. 2 uitbrak, viel een derde J.U.88 van achteren aan en opende het vuur op ongeveer 3/400 yards afstand en schoot de hele weg door. Beide schutters schoten terug en er werden treffers waargenomen op het vijandelijke vliegtuig.

De ingenieur meldde vanuit de astrodome dat de derde J.U. 88 in vlammen opging. LW318 bleef de hele strijd kurkentrekker, maar doordat hij in de staartkoepel zat, werd de 24-jarige staartschutter Sgt. Sefton in zijn hoofd geraakt door een granaat.

Zijn microfoon stond nog open, dus de bemanning kon zijn ademhaling de rest van de reis horen en hij bloedde dood voordat er iets gedaan kon worden.

 

In Combat

&

Lost in action

LW300 EY-H

De Halifax II, LW300 EY-H van F/S Rees koos het luchtruim om 19.50 uur van vliegbasis Breighton.

Werd ernstig beschadigd door een nachtjager op 18.400 ft. op 53.10N/10.30E.   Maar kon het primaire doelwit alsnog aanvallen en bombarderen om 23.04 uur op 11.500 voet.   Monica uitgeschakeld. Geen zoeklichten voorafgaand aan de aanval.

 

Wat betreft het Combat rapport: Eerste indicatie van vijandelijk vliegtuig was toen hij het vuur opende.

Na een kurkentrekkerbeweging naar stuurboord verloor het vijandelijke vliegtuig het zicht, toen hij naar bakboord kwart naar beneden brak.

Brandstoftanks 2 en 4 zijn doorboord. Vaste antenne werd weggeschoten. LW300 hervatte koers en ging het doelwit bombarderen. Helaas raakte ze op de terugweg zonder brandstof vanwege de gevechtsschade en de Halifax storte neer op 5310N 0130E in zeer ruwe zee, waarbij het in tweeën brak. 30 mijl ten noorden van Norwich, VK.

Bommenrichter F/O N.A. Marston en Mid upper Sgt D.W. McMillan, opgepikt door Destroyer, ten oosten van Hull.    F/S D.R.H.Rees KIA. Sgt P.Fowler KIA. F/O C.B.Watt KIA. Sgt E.Moxen KIA. Sgt M.G.Mulligan RCAF KIA.

 

 Lost on return

JP117 EY-Y

Sgt. Mockler steeg om 20:04 uur op vanaf vliegbasis Breighton, bereikte Magdeburg zonder ernstige problemen en de Bommenrichter F/O Henderson dropte hun lading om 23:10 uur vanaf een hoogte van 20.000 voet midden tussen de rood/groen T.I. flares van de pathfinders. In het vliegtuig ontstonden door Flak granaten nog diverse gaten in de staart en bommenrichters plaats.

Neergestort  door hoogtemeterschade door deze flak.

Bij terugkomst en mogelijk als gevolg van Flak-schade, neergestort om 02:15 uur, nabij Helperthorpe ten zuidoosten van Heslerton, 12 mijl WZW van Filey, Yorkshire.

Allemaal fit verklaard voor operaties op 23 januari 1944.

 Returned early

JN972

P/O Constable koos het luchtruim om 19:47 uur. Door motorproblemen over de zee ten noorden van Holland moest hij echter omkeren en teruggaan naar de basis.

Het verste punt dat werd bereikt was 54.15N/05.15E, bommen werden veilig afgeworpen en om 23:17 uur landden ze weer op vliegveld Breighton.

JN972 was een van de twee No.102 Sqdn Halifaxes die verloren gingen tijdens de operatie op 20 februari 1944.

Het werd aanvankelijk uitgegeven aan No.78 Sqdn. Airborne 23.49 uur op 19 februari 1944 vanuit Pocklington.

Neergeschoten door Flak en nachtjager, crashte om 02.40 uur op Siedeneer Moor, ten zuidoosten van Sulingen.

 

Returned early

LW226

Sgt Tait vertrok met de LW226 om 19:57 uur. Hij kwam 100 km verder dan de JN972.   Vanwege problemen met de ontvanger keerde ook hij terug over de zee, waarbij hij zijn verste punt op 54.09N/07.35E bereikte.

Terug op Breighton om 00:37 uur.

 

Returned early

JP126

De JP126 van F/S Rolre, koos om 19:48 het luchtruim maar moest vanwege een kompas storing na twee uur vliegen alweer terugkeren naar de basis. Verste punt bereikt was op 54.30N/06.40E. De bommen werden veilig afgeworpen en de terugreis werd ingezet.  Landing om 00:06 uur.

Januari 1944

22th -- 29th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

 

30th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

vijf vliegtuigen bezig met Air See Rescue-zoekopdrachten.

 

31th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

Februari 1944

1st

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

Januari  21th 1944

 Target Magdeburg

 Airborn:

 19:48 hour, Breighton Yorkshire.

 

 

 Combat at:

 18.000ft at 22:36 hour 52.28N / 11.13E

speed: 150 I.A.S. bearing 098 (T)


 

 Bombing on:

 18.000ft at 23:02 hour.



 Landed:

 02:52 hour, Breighton Yorkshire.

 

 

 

 

bemanning JP120 EY-P

 F/O Hudson, H.

(Capt.)


 

 Sgt. Smith. J.

(2nd Pilot)

 


 F/O Robertson, W.J.

 (Nav.)



 P/O Uyen, William

 (B.A.)



 Sgt. Monks, H.

 (W.Op)



 Sgt. Hillas, J.

 (F.Eng.)


 

 P/O Lane, Jack

(M.U.)

 

 

 Sgt. Morris, J.

(R.G.)

 

 Januari 1944

21th

Vanavond is Williams zevende operatie.

In totaal 648 vliegtuigen - 421 Lancasters, 224 Halifaxes, 3 Mosquitos - op de eerste grote aanval op Magdeburg.

De Duitse controller volgde opnieuw de voortgang van de bommenwerperstroom over de Noordzee en veel nachtjagers bevonden zich in de stroom voordat deze de Duitse kust passeerde. De controller was erg traag om Magdeburg als doelwit te identificeren, maar dat maakte niet zoveel uit omdat de meeste nachtjagers in de bommenwerperstroom konden blijven, een goed voorbeeld van de manier waarop de Tame Boar-tactieken zich ontwikkelden.

57 vliegtuigen - 35 Halifaxes, 22 Lancasters - gingen verloren, het is waarschijnlijk dat driekwart van de verliezen werd veroorzaakt door Duitse nachtjagers. Sommige vliegtuigen van de Main Force hadden nu H2S en winden die sterker waren dan voorspeld brachten sommige hiervan naar het doelgebied voor het Zero Hour van de Pathfinders.

De bemanningen van 27 vliegtuigen van de Main Force wilden graag bombarderen en deden dat voor Zero Hour. De Pathfinders gaven de branden die door dit vroege bombardement waren ontstaan, samen met enkele zeer effectieve Duitse afleidingsmarkeringen, de schuld van hun falen om de markering te concentreren.

22 Lancasters en 12 Mosquito's van 5 en 8 Groups voerden een afleidingsaanval uit op Berlijn; 1 Lancaster verloor.

111 vliegtuigen - 89 Stirlings, 12 Lancasters, 10 Mosquito's - voerden aanvallen uit op 6 vliegende bomlocaties in Frankrijk zonder verliezen.

8 Mosquito's naar Oberhausen en 5 naar Rheinhausen, 8 RCM-vluchten, 5 Serrate-patrouilles, 8 Wellingtons die mijnen legden bij St. Nazaire, 16 OTU-vluchten.

Geen vliegtuigen verloren in deze missie.

William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944
Tijdens de laatste week van januari werd het No.78 Squadron uitgerust met de nieuwe MKIII Halifaxen.
Dit waren een verbetering ten opzichte van de eerdere vliegtuigen,
ze waren uitgerust met Bristol Hercules-motoren
wat de allround prestaties van de Halifax verbeterde.