Navigation
    Schweinfurt,    
Februari 24, 1944
    Stuttgart,    
Maart 1, 1944








Target:
Augsburg

 Februari  1944

 25th

William Uyen is nog steeds op verlof na zijn crash, dus deze nacht is er geen operatie gepland voor William.

 

594 vliegtuigen - 461 Lancasters, 123 Halifaxes en 10 Mosquitos - op de eerste grote aanval op Augsburg.

De verschillende afleidingen en de splitsing van de hoofdbommenwerpers in 2 golven verminderden het aantal slachtoffers onder de RAF opnieuw nog verder.

Het bombardement op Augsburg was buitengewoon succesvol bij helder weer en tegen dit 'maagdelijke' doelwit met slechts zwakke luchtafweer. De Pathfinder-grondmarkering was nauwkeurig en de aanval werd

controversieel vanwege de effecten van de uitstekende nauwkeurigheid. Het prachtige oude centrum van Augsburg werd helaas volledig verwoest door explosieven en vuur, met veel minder dan de gebruikelijke verspreiding van bombardementen naar de modernere buitengebieden, waar enige industrie was gevestigd. Er waren 246 grote of middelgrote branden en 820 kleine; de temperatuur was zo koud (min 18" Celsius) dat de rivier de Lech bevroren was en veel van de waterslangen ook bevroren. De Duitsers publiceerden het als een extreem voorbeeld van 'terreurbombardementen'.

131 vliegtuigen legden mijnen in de Kielerbaai, 22 Mosquito's naar vliegvelden in Holland, 15 Mosquito's op afleidingsacties naar 4 steden ten noorden van de Augsburg-routes, 5 RCM-vluchten, 10 Serrate-patrouilles.

No.78 Squadron

15 vliegtuigen werden ingedeeld voor operaties, gericht op de MAN Diesel-fabriek in Augsburg.

3 vliegtuigen wilden helaas niet starten, 9 vliegtuigen bereikten het doel en vielen het aan.

De grondploeg slaagde erin de LW518, LW815, LW788, LK749, LV797, LV872, LW507, LK748, LW510, LW517, LV794 en de LK762 gereed te maken voor de operatie van vanavond.

 

1 vliegtuig verloren gegaan bij deze missie.

Raid over Augsburg

 Returned early

LK749 EY-J

F/L Hudson koos het luchtruim om 21:11 uur richting Ausburg, maar keerde terug omdat de buitenste stuurboordmotor niet bruikbaar was.

Verste punt bereikt 40 km. Noordoost van Ipswitch op 52.20N/01.41E Alle bommen veilig in zee gegooid.

De LK749 landde weer veilig op Breighton om 00:20 uur.

 

Returned early

LV872

Sgt Boswell vertrok  21:07 uur maar besloot binnen 30 minuten om weer te keren omdat A.S.I. (snelheidsmeter) niet juist werkte.

Verste punt bereikt ten noordoosten van Cambridge op 52.36N/00.34E Bommen veilig over zee afgeworpen.

Met de landing op Breighton werd om 22:35 uur deze avond weer afgesloten.

 

Returned early

LW518 EY-A

F/L Watson gaf vol gas en verliet de startbaan met de LW518 om 21:20 uur.

Maar keerde terug omdat de buitenste stuurboordmotor niet meer bruikbaar was.

Verste punt bereikt ten noorden van Norwich op 53.10N/01.00E Bommen veilig over zee afgeworpen en de terugweg ingezet om op 22:57 uur weer te landen op Breighton.

 Lost in Action

LV794 EY-O

F/L Carruthers vertrok vliegbasis Breighton om 21:05 uur en wordt vermist nadat hij op 20.000 voet hoogte door een JU88 nachtjager is aangevallen en in brand is geschoten. 3 krijgsgevangenen, 4 bemanningsleden overleden..

Toen Sgt Flexman het getroffen vliegtuig verliet, vond er een explosie plaats en hij kon zich niets herinneren totdat hij bij bewustzijn kwam en op de grond lag. De zoon van Fl/Sgt. Arthur Collins, Roger, vond wat aantekeningen die zijn vader in zijn Aircrew Association-notitieboek had achtergelaten en dit is wat hij schreef:

 

"We waren op weg terug naar RAF Breighton van een succesvolle operatie bij de MAN dieselfabriek in Augsburg toen we plotseling werden beschoten door een Duitse nachtjager. Ons vliegtuig werd direct geraakt en het vliegtuig explodeerde. Ik werd uit het vliegtuig geblazen en ongeveer 300 meter boven een klein bosgebied kwam ik weer bij bewustzijn en trok ik aan het koord en landde zwaar in een boom die net boven de grond hing.

Mijn been was ernstig gewond door granaatscherven. De staartschutter sneed de parachute door en tilde me op de grond en droeg me vervolgens naar een weg aan de rand van een klein dorp.

 

Bij zonsopgang werd ik gevonden door een boer die me in een kruiwagen legde en me naar een nabijgelegen kloosterziekenhuis bracht waar ik aan mijn been werd geopereerd. De volgende dag werd ik in het ziekenhuis bezocht door de piloot van de nachtjager. Het bleek dat hij de piloot was van een JU88 en zijn naam was majoor Günther Radusch van Stab /NJG2 van de Luftwaffe. Tot mijn verbazing sprak hij perfect Engels en legde uit dat hij had gestudeerd aan Oxford University voor de oorlog. Hij uitte zijn spijt over het verlies van mijn vliegtuig en bemanning en liet me een voorraad sigaretten en chocolade achter.

Toen ik volledig hersteld was, werd ik overgebracht naar een krijgsgevangenenkamp. Ik werd in maart 1945 op een hospitaalschip vanuit Marseille teruggebracht naar het Verenigd Koninkrijk. Ik ontdekte dat mijn vliegtuig was neergeschoten in de buurt van het dorp Fischbach bei Dahn, Rheinland-Pfalzer."

 

De doden zijn begraven op de Rheinberg War Cemetery.

F/L W.M.Carruthers KIA. Sgt I.Bell KIA. F/S A.Collins RAAF(?) Inj. F/S C.W.Sisley RAAF KIA.

Sgt A.R.Flexman werd geïnterneerd in kampen L6/357, krijgsgevangene nr. 2344, met F/S E.C.Hocking krijgsgevangene nr. 2343 en F/S B.Janke, krijgsgevangene nr. 2342.

 Februari 1944

26th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

 

27th

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

 

28th

12 vliegtuigen zijn toegewezen voor operaties, later geannuleerd.

Weer: helder en zonnig, met een paar verspreide wolken en lichte wind. Tegen de avond begon het weer

dichter te worden en vóór de starttijd werd de operatie geannuleerd.

 

29th

 

Geen operaties of stand-by voor No.78 Squadron.

De Karolinenstrasse werd ook grotendeels verwoest door Britse luchtaanvallen tijdens de bombardementennacht in Augsburg in 1944. Op de achtergrond zijn Perlach en het stadhuis te zien. Foto: Stadsarchief Augsburg.

300.000 bommen, 730 doden, 80.000 verlaten de stad, duizenden worden dakloos. Augsburg lag in puin na het Britse bombardement in de nacht van 25 op 26 februari 1944. Een groot deel van de historische oude stad en talrijke belangrijke architectonische monumenten zoals het stadhuis, de Perlachtoren en de Fuggerei werden beschadigd of vernield.
William Uyen
top
next page
18 November 1943           HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn           31 Maart  1944