Junkers JU88 C-6
Junkers JU88 C-6
Navigation
Vliegtuigen
De Junkers Ju 88 is een Duits tweemotorig multirole gevechtsvliegtuig uit de Tweede Wereldoorlog van de Luftwaffe. Junkers Aircraft and Motor Works (JFM) ontwierp het vliegtuig halverwege de jaren 30 als een zogenaamde Schnellbomber ("snelle bommenwerper") die te snel zou zijn voor jagers uit die tijd om te onderscheppen. Het had te kampen met technische problemen tijdens de ontwikkeling en de vroege operationele periodes, maar werd een van de meest veelzijdige gevechtsvliegtuigen van de oorlog. Net als een aantal andere Luftwaffe-bommenwerpers diende het als bommenwerper, duikbommenwerper, nachtjager, torpedobommenwerper, verkenningsvliegtuig, zware jager en aan het einde van de oorlog als vliegende bom.
Ondanks een langdurige ontwikkeling werd het een van de belangrijkste vliegtuigen van de Luftwaffe. De assemblagelijn draaide constant van 1936 tot 1945 en er werden meer dan 15.000 Ju 88's gebouwd in tientallen varianten, waarmee het de op één na meest geproduceerde bommenwerper aller tijden was, na de viermotorige Consolidated B-24 Liberator, en het meest geproduceerde tweemotorige Duitse vliegtuig van die tijd. Gedurende de productie bleef de basisstructuur van het vliegtuig ongewijzigd.
De C-6 als nachtjager was doorgaans uitgerust met FuG 202 Lichtenstein BC low-UHF band airborne intercept radar, gebruikmakend van de complexe 32-dipool Matratze antennes. De eerste vier C-6 nachtjagers werden begin 1942 getest door NJG 2. De proeven waren succesvol en het vliegtuig werd in productie genomen. In oktober 1943 werden veel C-6's geüpgraded met nieuwe radarsystemen. De eerste nieuwe radarapparatuur was de FuG 212 Lichtenstein C-1. Nadat de UHF-band Lichtenstein radars in het late voorjaar van 1943 waren gecompromitteerd aan de geallieerden, was de volgende ontwikkeling in Duitse AI radar de VHF-band FuG 220 Lichtenstein SN-2, waarbij de 32-dipool Matratze antennes werden vervangen door de veel grotere acht-dipool Hirschgeweih (hertengewei) antennes, vereist voor het langere golflengte SN-2 systeem.
Ju 88 C-6 met het verbeterde Hirschgeweih radarsysteem
Veel Ju 88C's hadden hun Bola-gondels aangepast om maximaal twee naar voren vurende 20 mm (0,787 inch) kanonnen te kunnen bevatten. Verschillende C-6 nachtjagers waren uitgerust met twee "Schräge-Musik" naar boven vurende 20 mm (0,79 inch) kanonnen in proefopstellingen, en vanaf medio 1943 was er een officiële veldmodificatiekit beschikbaar voor deze opstelling.
William Uyen
top
back to the beginning
18 November 1943 HisStory tijdens de Air-battle van Berlijn 31 Maart 1944